Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)

Sylabus przedmiotu Fisheries resources:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Aquaculture and Fisheries
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fisheries resources
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50egzamin
projektyP3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrobiology; Oceanography; Fish Systematics; Fish Biology

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To provide students with basic courses of fisheries resources.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Fisheries statistics. The state of world fisheries. 2. The stock identification. 3. Composition of the exploited part of the stock in terms of body length and fish age. 4. Fishing effort standardization. 5. Daily fluctuations in fishing efficiency. 6. Biomass assessment of aquatic biological resources. 7. Mathematical modeling of individual growth. 8. Assessment of total, natural and fishing mortality. 9. Selectivity of fishing gears. 10. Colloquium. 11. Drawing up a fishing plan with the help of a fishing atlas. 12. Virtual population analysis. 13. Dependence of the size of the supplement on the size of the spawning stock. 14. Selected elements of monitoring aquatic biological resources. 15. Colloquium.30
30
wykłady
T-W-11. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Self-study30
A-P-3Preparation for classes30
90
wykłady
A-W-1Lectures30
A-W-2Self-study30
A-W-3Study of the literature30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures, presentations, movies

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Grade
S-2Ocena podsumowująca: Exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_C07_W01
Student is able to characterize the distribution and size of fisheries resources. Student is able to determine the dynamics of changes in fisheries resources, taking into account the reasons for these changes.
AQF_1A_W11C-1T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_C07_U01
Student is able to characterize and analyze the fisheries resources based on available information.
AQF_1A_U13, AQF_1A_U05C-1T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AQF_1A_C07_K01
Student is able to assess the effects of activities in the field of fisheries and water management.
AQF_1A_K04C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_C07_W01
Student is able to characterize the distribution and size of fisheries resources. Student is able to determine the dynamics of changes in fisheries resources, taking into account the reasons for these changes.
2,0
3,0Basic knowledge about global living aquatic resources (characteristic and main species) and fisheries resources (stocks and their exploitation).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_C07_U01
Student is able to characterize and analyze the fisheries resources based on available information.
2,0
3,0Student is able to analyze the size of fisheries resources based on available informations,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AQF_1A_C07_K01
Student is able to assess the effects of activities in the field of fisheries and water management.
2,0
3,0Student has the ability to planning of rational and ethical fisheries management.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990, Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995, FAO, Rome, 1995
  3. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  4. FAO, The State of World Fisheries and Aquaculture, FAO, Rome, http://www.fao.org/state-of-fisheries-aquaculture (pdf FAO fish book), FAO, Rome, 2018
  5. FAO, Impacts of climate change on fisheries and aquaculture. Synthesis of current knowledge, adaptation and mitigation options, FAO, Rome, http://www.fao.org/3/i9705en/i9705en.pdf (pdf FAO book), FAO, Rome, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Fisheries statistics. The state of world fisheries. 2. The stock identification. 3. Composition of the exploited part of the stock in terms of body length and fish age. 4. Fishing effort standardization. 5. Daily fluctuations in fishing efficiency. 6. Biomass assessment of aquatic biological resources. 7. Mathematical modeling of individual growth. 8. Assessment of total, natural and fishing mortality. 9. Selectivity of fishing gears. 10. Colloquium. 11. Drawing up a fishing plan with the help of a fishing atlas. 12. Virtual population analysis. 13. Dependence of the size of the supplement on the size of the spawning stock. 14. Selected elements of monitoring aquatic biological resources. 15. Colloquium.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Self-study30
A-P-3Preparation for classes30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lectures30
A-W-2Self-study30
A-W-3Study of the literature30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_C07_W01Student is able to characterize the distribution and size of fisheries resources. Student is able to determine the dynamics of changes in fisheries resources, taking into account the reasons for these changes.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_W11Student has a basic knowledge in the field of distribution and amount of biological aquatic resources, and methods of their estimation. Student has a basic knowledge in the field of fishing techniques used in the marine and freshwater fisheries.
Cel przedmiotuC-1To provide students with basic courses of fisheries resources.
Treści programoweT-W-11. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research.
Metody nauczaniaM-1Lectures, presentations, movies
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam
S-1Ocena formująca: Grade
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic knowledge about global living aquatic resources (characteristic and main species) and fisheries resources (stocks and their exploitation).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_C07_U01Student is able to characterize and analyze the fisheries resources based on available information.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_U13Student is able to characterise aquatic resources and define methods of their exploitation. Student is able to define factors that affect effectiveness of fishing gears.
AQF_1A_U05Student has the ability to learn, e.g. to raise professional competences.
Cel przedmiotuC-1To provide students with basic courses of fisheries resources.
Treści programoweT-W-11. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research.
Metody nauczaniaM-1Lectures, presentations, movies
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam
S-1Ocena formująca: Grade
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to analyze the size of fisheries resources based on available informations,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAQF_1A_C07_K01Student is able to assess the effects of activities in the field of fisheries and water management.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAQF_1A_K04Student is able to assess risks and to evaluate results of actions related to aquaculture and fisheries activities.
Cel przedmiotuC-1To provide students with basic courses of fisheries resources.
Treści programoweT-W-11. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research.
Metody nauczaniaM-1Lectures, presentations, movies
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student has the ability to planning of rational and ethical fisheries management.
3,5
4,0
4,5
5,0