Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo rolnicze i ogrodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszynoznawstwo rolnicze i ogrodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności dotyczące rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przeznaczeniem, budową, działaniem i regulacją podstawowych maszyn rolniczych i ogrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego.6
6
laboratoria
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż.6
6
wykłady
T-W-1Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach6
A-A-2Studiowanie literatury24
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Wykonanie sprawozdań24
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z materiału zrealizowanego na wykładach. Sprawdzian pisemny z materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn rolniczych i ogrodniczych
ROL_1A_W18R1A_W05C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_U01
Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych
ROL_1A_U04, ROL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_K01
Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn rolniczych i ogrodniczych
2,0
3,0Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje w odniesieniu do programu nauczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_U01
Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych
2,0
3,0Student umie opisać zasadę działania większości poznanych oraz zaproponować i przeprowadzić regulacje wybranych maszyn i narzędzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_K01
Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
2,0
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  2. Błaszkiewicz Zbigniew, Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2012, Wyd. II
  3. Błaszkiewicz Zbigniew, Technika rolnicza - Środki techniczne i energetyczne, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2012, Wyd. II
  4. Kowalczuk J., Bieganowski F., Mechanizacja ogrodnictwa cz.1 i cz. 2, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 2000, Wyd. I

Literatura dodatkowa

  1. Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002
  2. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Warszawa, 1992
  3. Ziętara W., Technika w urządzaniu i pielęgnacji terenów zieleni, APRA, Bydgoszcz, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego.6
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach6
A-A-2Studiowanie literatury24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Wykonanie sprawozdań24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C15_W01Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn rolniczych i ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przeznaczeniem, budową, działaniem i regulacją podstawowych maszyn rolniczych i ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń.
T-A-1Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego.
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje w odniesieniu do programu nauczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C15_U01Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przeznaczeniem, budową, działaniem i regulacją podstawowych maszyn rolniczych i ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń.
T-A-1Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego.
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie opisać zasadę działania większości poznanych oraz zaproponować i przeprowadzić regulacje wybranych maszyn i narzędzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C15_K01Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przeznaczeniem, budową, działaniem i regulacją podstawowych maszyn rolniczych i ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń.
T-A-1Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego.
T-L-1Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0