Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Biochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji) |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne | 2 |
T-L-2 | Enzymy - oznaczanie aktywności katalazy, peroksydazy i ureazy | 2 |
T-L-3 | Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczna | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia biochemiczne. Podstawowe funkcje komórek – pierwiastki i związki chemiczne, budowa i funkcje struktur komórkowych. Zwiazki makroergiczne | 1 |
T-W-2 | Aminokwasy, peptydy, białka (budowa i klasyfikacja aminokwasów, wiązania wystepujace w białkach, właściwości białek). Enzymy oraz koenzymy | 2 |
T-W-3 | Kwasy nukleinowe. Biosynteza białek w roślinach | 2 |
T-W-4 | Węglowodany – występowanie w roślinach. Powstawanie węglowodanów w roślinach – proces fotosyntezy | 1 |
T-W-5 | Katabolizm węglowodanów; glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy | 2 |
T-W-6 | Przemiany metaboliczne lipidów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie kolokwium zaliczającego ćwiczenia | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Uczestniczenie w zaliczeniu części wykładowej | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_W01 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | ROL_1A_U14, ROL_1A_U13 | R1A_U02, R1A_U09 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_K01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K07 | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_W01 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i właściwości podstawowych związków występujących w organizmach żywywch, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować procesy zachodzące w organizmach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_K01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
- Kulka A., Rejowski R., Biochemia, Wyd. ART, Olsztyn, 1998
- Nowak J., Kłódka D,]., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2007
- Dziuba J., Kostyra H., Chemia żywności, Wyd. UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2002