Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Zmienność u procaryota:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zmienność u procaryota
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z tematem rozpowszechnienia bakterii w środowisku, mechanizmami adaptacyjnymi bakterii do różnorodnych warunków środowiskowych oraz naturalną ich zmiennością, warunkującą przetrwanie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Prokarioty - ogólna charakterystyka tej grupy organizmów, opis na podstawie wybranych przykładów rodzajów bakterii. Charakterystyka morfologiczna, fizjologiczna i organizacja materiału genetycznego w komórce.2
T-K-2Filogeneza bakterii. Mechanizmy ewolucji - ogólnie. Bakterie i archeony - różnice. Podstawy taksonomii bakterii.2
T-K-3Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile.2
T-K-4Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych.2
T-K-5Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu.2
T-K-6Genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu bakterii. Konswencje zmienności Procaryota dla człowieka.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2przygotowanie prezentacji multimialnej na wyznaczony temat4
A-K-3wyszukanie i referowanie artykułów naukowych lub popularnonaukowych o tematyce zajęć5
A-K-4przygotowanie do dyskusji naukowej3
A-K-5przygotonie do zaliczenia pisemnego6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-2_W01
nabycie wiedzy na temat rdzajów i źródeł zmienności bakterii, sposobów adaptacji do nowych warunków środowiskowych
OS_3A_W01, OS_3A_W08C-1T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-6, T-K-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-2_U01
nabycie umiejętności zaprezentowania materiału naukowego w formie prezentacji i prowadzenia dyskusji. Umiętność wykorzystania literatury naukowej i popularnonaukowej do dyskusji na zajciach
OS_3A_U01C-1T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-2_K01
Nabycie świadomości o wszechobecności bakterii w otaczającym nas środowisku, o ciągłości procesów ewolucyjnych i co za tym idzie potencjale adaptacyjnym bakterii
OS_3A_K01C-1T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-2_W01
nabycie wiedzy na temat rdzajów i źródeł zmienności bakterii, sposobów adaptacji do nowych warunków środowiskowych
2,0
3,0wymienić rodzaje i źródła zmienności bakterii, krótko scharakteryzować. Opisać mechanizmy adaptacji bakterii do nowych warunków środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-2_U01
nabycie umiejętności zaprezentowania materiału naukowego w formie prezentacji i prowadzenia dyskusji. Umiętność wykorzystania literatury naukowej i popularnonaukowej do dyskusji na zajciach
2,0
3,0umiejętność zaprezentowania materiału wyszukanego w literaturze naukowej i popularnonaukowej w dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-2_K01
Nabycie świadomości o wszechobecności bakterii w otaczającym nas środowisku, o ciągłości procesów ewolucyjnych i co za tym idzie potencjale adaptacyjnym bakterii
2,0
3,0wykazanie kreatywności w zdobywaniu wiedzy przez dociekliwość, poszukiwane nowych koncepcji, tworzenie własnych ocen
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  2. Krzanowska H. i współautorzy, Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Dawkins R., Samolubny gen, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1996
  2. Kubicz A., Tajemnice ewolucji molekularnej, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Prokarioty - ogólna charakterystyka tej grupy organizmów, opis na podstawie wybranych przykładów rodzajów bakterii. Charakterystyka morfologiczna, fizjologiczna i organizacja materiału genetycznego w komórce.2
T-K-2Filogeneza bakterii. Mechanizmy ewolucji - ogólnie. Bakterie i archeony - różnice. Podstawy taksonomii bakterii.2
T-K-3Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile.2
T-K-4Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych.2
T-K-5Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu.2
T-K-6Genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu bakterii. Konswencje zmienności Procaryota dla człowieka.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2przygotowanie prezentacji multimialnej na wyznaczony temat4
A-K-3wyszukanie i referowanie artykułów naukowych lub popularnonaukowych o tematyce zajęć5
A-K-4przygotowanie do dyskusji naukowej3
A-K-5przygotonie do zaliczenia pisemnego6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-2_W01nabycie wiedzy na temat rdzajów i źródeł zmienności bakterii, sposobów adaptacji do nowych warunków środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tematem rozpowszechnienia bakterii w środowisku, mechanizmami adaptacyjnymi bakterii do różnorodnych warunków środowiskowych oraz naturalną ich zmiennością, warunkującą przetrwanie
Treści programoweT-K-1Prokarioty - ogólna charakterystyka tej grupy organizmów, opis na podstawie wybranych przykładów rodzajów bakterii. Charakterystyka morfologiczna, fizjologiczna i organizacja materiału genetycznego w komórce.
T-K-3Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile.
T-K-4Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych.
T-K-2Filogeneza bakterii. Mechanizmy ewolucji - ogólnie. Bakterie i archeony - różnice. Podstawy taksonomii bakterii.
T-K-6Genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu bakterii. Konswencje zmienności Procaryota dla człowieka.
T-K-5Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wymienić rodzaje i źródła zmienności bakterii, krótko scharakteryzować. Opisać mechanizmy adaptacji bakterii do nowych warunków środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-2_U01nabycie umiejętności zaprezentowania materiału naukowego w formie prezentacji i prowadzenia dyskusji. Umiętność wykorzystania literatury naukowej i popularnonaukowej do dyskusji na zajciach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tematem rozpowszechnienia bakterii w środowisku, mechanizmami adaptacyjnymi bakterii do różnorodnych warunków środowiskowych oraz naturalną ich zmiennością, warunkującą przetrwanie
Treści programoweT-K-3Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile.
T-K-4Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych.
T-K-5Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność zaprezentowania materiału wyszukanego w literaturze naukowej i popularnonaukowej w dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-2_K01Nabycie świadomości o wszechobecności bakterii w otaczającym nas środowisku, o ciągłości procesów ewolucyjnych i co za tym idzie potencjale adaptacyjnym bakterii
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tematem rozpowszechnienia bakterii w środowisku, mechanizmami adaptacyjnymi bakterii do różnorodnych warunków środowiskowych oraz naturalną ich zmiennością, warunkującą przetrwanie
Treści programoweT-K-1Prokarioty - ogólna charakterystyka tej grupy organizmów, opis na podstawie wybranych przykładów rodzajów bakterii. Charakterystyka morfologiczna, fizjologiczna i organizacja materiału genetycznego w komórce.
T-K-3Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile.
T-K-4Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych.
T-K-2Filogeneza bakterii. Mechanizmy ewolucji - ogólnie. Bakterie i archeony - różnice. Podstawy taksonomii bakterii.
T-K-6Genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu bakterii. Konswencje zmienności Procaryota dla człowieka.
T-K-5Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazanie kreatywności w zdobywaniu wiedzy przez dociekliwość, poszukiwane nowych koncepcji, tworzenie własnych ocen
3,5
4,0
4,5
5,0