Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne?:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne?
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii, ekologii, biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach.12
A-K-2Konsultacje.2
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład dydaktyczny.
M-2Konwersacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze.
OS_3A_W01, OS_3A_W03, OS_3A_W07C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-1_U01
Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii.
OS_3A_U09, OS_3A_U04C-1T-K-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C05-1_K01
Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce.
OS_3A_K01C-1T-K-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli bakterii w biosferze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-1_U01
Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny znaczenia bakterii w biosferze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C05-1_K01
Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli bakterii w biosferze i nie widzi potrzeby pogłebiania wiedzy w tym zakresie, nie wykazuje aktywności podczas pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wyd. PWN, Warszawa, 2007
  2. Paul A., Clark F. E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wyd. PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska.12
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach.12
A-K-2Konsultacje.2
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
OS_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze.
Treści programoweT-K-1Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład dydaktyczny.
M-2Konwersacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli bakterii w biosferze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-1_U01Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
OS_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze.
Treści programoweT-K-1Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-2Konwersacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny znaczenia bakterii w biosferze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C05-1_K01Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze.
Treści programoweT-K-1Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-2Konwersacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli bakterii w biosferze i nie widzi potrzeby pogłebiania wiedzy w tym zakresie, nie wykazuje aktywności podczas pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0