Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Odzysk i przetwarzanie elementów sprzętu bojowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odzysk i przetwarzanie elementów sprzętu bojowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-L-2Recykling reaktorów katalitycznych1
T-L-3Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-L-4Recykling szkła z pojazdów1
T-L-5Recykling silnika i osprzętu1
T-L-6Recykling elementów układów napędowych1
T-L-7Recykling materiałów żelaznych1
T-L-8Recykling metali nieżelaznych1
T-L-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-3Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-4Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-5Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu1
T-W-6Działania, wyposażenie i wymagania dla w stacji demontażu1
T-W-7Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów1
T-W-8Trendy oraz prognozy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
T-W-9System recyklingu pojazdów w Polsce1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Czytanie wskazanej literatury8
A-L-3Przytgotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia ustnego8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C27-2_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W15, IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W21C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C27-2_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C27-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość istotności przeprowadzania recyklingu sprzętu bojowego.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C27-2_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C27-2_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-L-2Recykling reaktorów katalitycznych1
T-L-3Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-L-4Recykling szkła z pojazdów1
T-L-5Recykling silnika i osprzętu1
T-L-6Recykling elementów układów napędowych1
T-L-7Recykling materiałów żelaznych1
T-L-8Recykling metali nieżelaznych1
T-L-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-3Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-4Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-5Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu1
T-W-6Działania, wyposażenie i wymagania dla w stacji demontażu1
T-W-7Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów1
T-W-8Trendy oraz prognozy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
T-W-9System recyklingu pojazdów w Polsce1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Czytanie wskazanej literatury8
A-L-3Przytgotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia ustnego8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C27-2_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
IPBiS_1A_W15Zna typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy pojazdów bojowych i urządzeń technicznych.
IPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
IPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-L-1Recykling opon i innych elementów gumowych
T-L-2Recykling reaktorów katalitycznych
T-L-3Recykling płynów eksploatacyjnych
T-L-4Recykling szkła z pojazdów
T-L-5Recykling silnika i osprzętu
T-L-6Recykling elementów układów napędowych
T-L-7Recykling materiałów żelaznych
T-L-8Recykling metali nieżelaznych
T-L-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-3Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-4Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-5Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-6Działania, wyposażenie i wymagania dla w stacji demontażu
T-W-7Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-8Trendy oraz prognozy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-9System recyklingu pojazdów w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C27-2_U01Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U13Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
IPBiS_1A_U14Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwe dla wykonywanych prac.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-L-1Recykling opon i innych elementów gumowych
T-L-2Recykling reaktorów katalitycznych
T-L-3Recykling płynów eksploatacyjnych
T-L-4Recykling szkła z pojazdów
T-L-5Recykling silnika i osprzętu
T-L-6Recykling elementów układów napędowych
T-L-7Recykling materiałów żelaznych
T-L-8Recykling metali nieżelaznych
T-L-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-3Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-4Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-5Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-6Działania, wyposażenie i wymagania dla w stacji demontażu
T-W-7Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-8Trendy oraz prognozy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-9System recyklingu pojazdów w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C27-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość istotności przeprowadzania recyklingu sprzętu bojowego.