Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Organizacja przewozu osób i sprzętu bojowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przewozu osób i sprzętu bojowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 9 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy i zasady działania silników oraz pojazdów samochodowych
W-2Obsługa oprogramowania z danymi technicznymi np. AUTODATA.
W-3Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
C-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI
C-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia
C-5Badanie własności ruchowych pojazdu
C-6Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy i wykształcenie umiejętności dotyczących organizacji i zasad towarzyszących przewozom osób i sprzętu bojowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ustalenie tematyki projektu1
T-P-2Omówienie projektu1
T-P-3Bieżące rozwiązywanie problemów i praca nad realizacją projektu6
T-P-4Zaliczenie projektu1
9
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne i terminologia2
T-W-2Przewóz osób zasady i środki techniczne1
T-W-3Przewóz zprzętu zasady i środki techniczne1
T-W-4Przewóz osób i sprzętu transportem drogowym1
T-W-5Przewóz osób i sprzętu transportem kolejowym1
T-W-6Przewóz osób i sprzętu transportem morskim1
T-W-7Przewóz osób i sprzętu transportem lotniczym1
T-W-8Przewóz osób i sprzętu na misje zagraniczne1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2przygotowanie projektu do zaliczenia26
A-P-3Zbieranie materiałów do realizacji projektu15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
C-1, C-2M-1, M-2, M-3S-1
IPBiS_1A_C14_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zasady ogólne organizacji transportu osób i sprzętu różnymi gałęziami i środkami transportu oraz nabywa umiejętności formowania transportu z zachowaniem niezbędnych środków bezpieczenstwa przewozu. zna ogólne zasady realizacji przewozu na misje międzynarodowe
IPBiS_1A_W14, IPBiS_1A_W15, IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W21

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
C-1, C-2M-1, M-2, M-3S-1
IPBiS_1A_C14_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności organizowania i realizacji procesu przewozu osób i sprzętu bojowego
IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14, IPBiS_1A_U15, IPBiS_1A_U16, IPBiS_1A_U20

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C14_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
C-1, C-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C14_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Bocheński C., Badania kontrolne samochodów, WKŁ, Warszawa, 2000
  2. Hebda M., Niziński S., Pelc H., Podstawy diagnostyki poj. mechanicznych, WKŁ, Warszawa, 1984
  3. Lotko W., Laboratorium diagnostyki pojazdów, Politechnika Radomska, Radom, 2009
  4. Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Niziński S., Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Bellona, Warszawa, 1999
  2. Uzdowski M., Abramek K., Podstawy obsługiwania i napraw, WKŁ, Warszawa, 2009
  3. Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
  4. Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
  5. Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ustalenie tematyki projektu1
T-P-2Omówienie projektu1
T-P-3Bieżące rozwiązywanie problemów i praca nad realizacją projektu6
T-P-4Zaliczenie projektu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne i terminologia2
T-W-2Przewóz osób zasady i środki techniczne1
T-W-3Przewóz zprzętu zasady i środki techniczne1
T-W-4Przewóz osób i sprzętu transportem drogowym1
T-W-5Przewóz osób i sprzętu transportem kolejowym1
T-W-6Przewóz osób i sprzętu transportem morskim1
T-W-7Przewóz osób i sprzętu transportem lotniczym1
T-W-8Przewóz osób i sprzętu na misje zagraniczne1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2przygotowanie projektu do zaliczenia26
A-P-3Zbieranie materiałów do realizacji projektu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C14_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zasady ogólne organizacji transportu osób i sprzętu różnymi gałęziami i środkami transportu oraz nabywa umiejętności formowania transportu z zachowaniem niezbędnych środków bezpieczenstwa przewozu. zna ogólne zasady realizacji przewozu na misje międzynarodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W14Ma wiedzę w zakresie podstawowych procesów i systemów logistycznych.
IPBiS_1A_W15Zna typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy pojazdów bojowych i urządzeń technicznych.
IPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
IPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C14_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C14_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności organizowania i realizacji procesu przewozu osób i sprzętu bojowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U13Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
IPBiS_1A_U14Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwe dla wykonywanych prac.
IPBiS_1A_U15Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
IPBiS_1A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U20Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zagadnień humanistycznych, prawnych i społecznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C14_K01Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.