Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie i dowodzenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kierowanie i dowodzenie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką kierowania i dowodzenia w systemach bezpieczeństwa oraz kształtowania umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania ich w pracy zawodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota kierowania i dowodzenia terminologia i definicje1
T-W-2Podstawy teoretyczne procesu podejmowania decyzji1
T-W-3Etapy procesu podejmowania decyzji1
T-W-4Struktura systemów dowodzenia1
T-W-5Funkcje kierowania1
T-W-6Procedury1
T-W-7Środki techniczne dowodzenia1
T-W-8Wspomaganie informatyczne dowodzenia1
T-W-9Intuicja i przywództwo w procesie dowodzenia1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B21_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie kierowania i dowodzenia w systemach bezpieczeństwa również w zakresie nauk humanistycznych, zna struktury dowodzenia w każdej ze służb.
IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W20, IPBiS_1A_W23

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B21_U01
Sudent nabywa umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań i procesów zachodzących w systemach dowodzenia w różnych warunkach, posiada umiejętność formułowania własnych opinii, posiada umiejętność wyjaśnienia przyczyn i przebiegu zjawisk zachodzących w procesie kierowania i dowodzenia w różnych warunkach
IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14, IPBiS_1A_U20

Literatura podstawowa

  1. Kręcicki J., Wołejszo J., Podstawy dowodzenia, AON, Warszawa, 2007
  2. Flanek Cz., Elementy teorii podejmowania decyzji, Centrum Szkolenia Obrony Przeciwlotniczej, Koszalin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Dela P., Wsparcie informatyczne procesu dowodzenia, AON, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota kierowania i dowodzenia terminologia i definicje1
T-W-2Podstawy teoretyczne procesu podejmowania decyzji1
T-W-3Etapy procesu podejmowania decyzji1
T-W-4Struktura systemów dowodzenia1
T-W-5Funkcje kierowania1
T-W-6Procedury1
T-W-7Środki techniczne dowodzenia1
T-W-8Wspomaganie informatyczne dowodzenia1
T-W-9Intuicja i przywództwo w procesie dowodzenia1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B21_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie kierowania i dowodzenia w systemach bezpieczeństwa również w zakresie nauk humanistycznych, zna struktury dowodzenia w każdej ze służb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
IPBiS_1A_W20Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej.
IPBiS_1A_W23Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk społecznych i humanistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B21_U01Sudent nabywa umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań i procesów zachodzących w systemach dowodzenia w różnych warunkach, posiada umiejętność formułowania własnych opinii, posiada umiejętność wyjaśnienia przyczyn i przebiegu zjawisk zachodzących w procesie kierowania i dowodzenia w różnych warunkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U13Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
IPBiS_1A_U14Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwe dla wykonywanych prac.
IPBiS_1A_U20Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zagadnień humanistycznych, prawnych i społecznych.