Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia pojazdów bojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia pojazdów bojowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 9 1,00,40zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki, fizyki i budowy pojazdów samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu bojowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu bojowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu bojowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie LCA w inżynierii pojazdów bojowych i specjalnych. Analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu bojowego.9
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.2
T-W-3Charakterystyka pojazdów bojowych i specjalnych.1
T-W-4Faza budowy samochodu bojowego i specjalnego.1
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu bojowego i specjalnego.1
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu bojowego i specjalnego.1
T-W-7Recykling.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział studenta w zajęciach projektowych.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.5
A-P-3Przygotowanie projektu.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podajaca w postaci wykładu informacyjnego oraz problemowa w postaci wykładu problemowego.
M-2Projekty: metoda aktywizująca studenta w postaci wstępnego przygotowania się studenta do wybranego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne obejmujące 3 pytania problemowe. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie. Zaliczenie obejmuje zakres tematyczny wykładów sprawdzając uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie zadania problemowego dla wybranego pojazdu bojowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B19_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
IPBiS_1A_W01, IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W17C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B19_U01
Student: - ma umiejetność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejetność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_B19_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczące techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu bojowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_B19_U01
Student: - ma umiejetność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejetność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
2,0
3,0Student posiada umiejetność odniesienia techniki LCA do techniki samochodowej. Wie, że można określić czas życia danego pojazdu bojowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena zycia procesów wytwórczych (LCA), PWN, Warszawa, 2007
  2. Górzynski J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007
  3. Kulczycka J., Ekologiczna ocena cyklu życia LCA nową techniką zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Sigmie PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, EN ISO 14040, 2006
  2. Norma Europejska, EN ISO 14044, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie LCA w inżynierii pojazdów bojowych i specjalnych. Analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu bojowego.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.2
T-W-3Charakterystyka pojazdów bojowych i specjalnych.1
T-W-4Faza budowy samochodu bojowego i specjalnego.1
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu bojowego i specjalnego.1
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu bojowego i specjalnego.1
T-W-7Recykling.2
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w zajęciach projektowych.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.5
A-P-3Przygotowanie projektu.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B19_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów.
IPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
IPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W06Ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów bojowych i specjalnych, mechatroniki i diagnostyki, technik komputerowych w inżynierii mechanicznej
IPBiS_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia pojazdów bojowych i specjalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu bojowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu bojowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu bojowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.
T-W-3Charakterystyka pojazdów bojowych i specjalnych.
T-W-4Faza budowy samochodu bojowego i specjalnego.
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu bojowego i specjalnego.
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu bojowego i specjalnego.
T-W-7Recykling.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podajaca w postaci wykładu informacyjnego oraz problemowa w postaci wykładu problemowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne obejmujące 3 pytania problemowe. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie. Zaliczenie obejmuje zakres tematyczny wykładów sprawdzając uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczące techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu bojowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B19_U01Student: - ma umiejetność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejetność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu bojowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu bojowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu bojowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie LCA w inżynierii pojazdów bojowych i specjalnych. Analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu bojowego.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda aktywizująca studenta w postaci wstępnego przygotowania się studenta do wybranego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie zadania problemowego dla wybranego pojazdu bojowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność odniesienia techniki LCA do techniki samochodowej. Wie, że można określić czas życia danego pojazdu bojowego.
3,5
4,0
4,5
5,0