Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 2,40,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,30,30zaliczenie
wykładyW4 9 1,30,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika9
9
laboratoria
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny1
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny1
T-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS1
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym1
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym1
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali1
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika1
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego1
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika1
9
wykłady
T-W-1Podział i zastosowanie silników1
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)1
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym i samoczynnym1
T-W-4Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych1
T-W-5Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego1
T-W-6Układy rozrządu1
T-W-7Układy olejenia i chłodzenia silników1
T-W-8Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin1
T-W-9Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie zadania projektowego19
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
33
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3Sporządzenie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia33
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Film, pokaz slajdów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C14_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
IPBiS_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-9, T-A-1M-4, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U09C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-A-1M-3, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C14_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
2,0
3,0Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
  2. Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  3. Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
  4. Luft S., Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  5. Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny1
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny1
T-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS1
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym1
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym1
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali1
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika1
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego1
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i zastosowanie silników1
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)1
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym i samoczynnym1
T-W-4Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych1
T-W-5Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego1
T-W-6Układy rozrządu1
T-W-7Układy olejenia i chłodzenia silników1
T-W-8Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin1
T-W-9Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie zadania projektowego19
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3Sporządzenie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia33
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C14_W01Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-W-1Podział i zastosowanie silników
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym i samoczynnym
T-W-4Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych
T-W-6Układy rozrządu
T-W-5Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego
T-W-7Układy olejenia i chłodzenia silników
T-W-9Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika
Metody nauczaniaM-4Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C14_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U06Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U07Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych, mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz przeprowadzać symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
IPBiS_1A_U09Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0