Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw budowy maszyn,podstawowy kurs historii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z poczatkami lądowego sprzetu bojowego -przykłady z historii wojen
C-2Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego współcześnie przez Polskie Wojska Pancerne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania1
T-W-2Podział i klasyfikacja pojazdów bojowych1
T-W-3Pierwsze kołowe i gąsienicowe pojazdy bojowe I Wojna światowa1
T-W-4Nowa wizja rozwoju Wojsk Pancernych -teoria i praktyka1
T-W-5Wojska pancerne państw europejskich po wybuchu WW II1
T-W-6Wstapienie Polski do Struktur NATO - dostęp do sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych1
T-W-7Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego1
T-W-8Wspólne manewry w ramach Struktur NATO - zastosowanie sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych w polskich jednostkach : czołgi Leopard ,Abrams1
T-W-9Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego z wykładów10
A-W-3Czytanie literatury z przedmiotu7
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie prezentacji tematycznie związanej z treścią wykładów.Egzamin pisemny z treści wykladów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C05_W01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C05_U01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C33_K01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
C-1, C-2T-W-7, T-W-9, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C05_W01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C05_U01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C33_K01
Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywnośc
3,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania
5,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. Richard Ogórkiewicz, Czołgi 100 lat historii, Oficyna wydawnicza READ ME, Łódz, 2015, 1
  2. Jerzy Majka, Brygada Motorowa płk Maczka, Wydawnictwo LIBRA, Rzeszów, 2004, 1
  3. Rajmund Szubański, Polska broń pancerna w 1939, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania1
T-W-2Podział i klasyfikacja pojazdów bojowych1
T-W-3Pierwsze kołowe i gąsienicowe pojazdy bojowe I Wojna światowa1
T-W-4Nowa wizja rozwoju Wojsk Pancernych -teoria i praktyka1
T-W-5Wojska pancerne państw europejskich po wybuchu WW II1
T-W-6Wstapienie Polski do Struktur NATO - dostęp do sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych1
T-W-7Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego1
T-W-8Wspólne manewry w ramach Struktur NATO - zastosowanie sprzętu bojowego innych państw sprzymierzonych w polskich jednostkach : czołgi Leopard ,Abrams1
T-W-9Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego z wykładów10
A-W-3Czytanie literatury z przedmiotu7
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C05_W01Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego współcześnie przez Polskie Wojska Pancerne
C-1Zapoznanie studentów z poczatkami lądowego sprzetu bojowego -przykłady z historii wojen
Treści programoweT-W-1Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania
T-W-7Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego
T-W-9Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie prezentacji tematycznie związanej z treścią wykładów.Egzamin pisemny z treści wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C05_U01Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego współcześnie przez Polskie Wojska Pancerne
C-1Zapoznanie studentów z poczatkami lądowego sprzetu bojowego -przykłady z historii wojen
Treści programoweT-W-1Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania
T-W-7Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego
T-W-9Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie prezentacji tematycznie związanej z treścią wykładów.Egzamin pisemny z treści wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C33_K01Student powinien znać podstawowe zagadnienia związane z historia wojen, rozwojem ladowego sprzetu bojowego ,pierwsze machiny bojowe, nowoczesne czołgi ,ich budowa i zasada funkcjonowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z poczatkami lądowego sprzetu bojowego -przykłady z historii wojen
C-2Zapoznanie studentów z typami i rodzajami lądowego sprzetu bojowego używanego współcześnie przez Polskie Wojska Pancerne
Treści programoweT-W-7Nowoczesne konstrukcje krajowego przemysłu zbrojeniowego
T-W-9Tendencje rozwojowe Polskich Wojsk Pancernych
T-W-1Historia wojen -pierwsze machiny bojowe ,ich budowa i zasada funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie prezentacji tematycznie związanej z treścią wykładów.Egzamin pisemny z treści wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywnośc
3,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania
5,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie