Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Techniki odnowy pojazdów kołowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki odnowy pojazdów kołowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 9 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałów korbowych2
T-L-3Metodyka demontażu i montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego2
T-L-4Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe2
T-L-5Weryfikacja i ocena stopnia zużycia tłoków2
9
wykłady
T-W-1Wpływ różnych czynnikiów na intensywność zużywania się części i zespołów1
T-W-2Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów1
T-W-3Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów1
T-W-4Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania1
T-W-5Metodyka napraw powypadkowych nadwozi1
T-W-6Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu2
T-W-7Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad1
T-W-8Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3Przytotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach10
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C21-2_W01
Student powinien znać zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, znać metody odnowy obiektów oraz spsoby oceny ich realizacji.
IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W15, IPBiS_1A_W17, IPBiS_1A_W21C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-7T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C21-2_U01
Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu.
IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U15, IPBiS_1A_U18C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C21-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów, technik ich odnowy i możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii.
IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C21-2_W01
Student powinien znać zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, znać metody odnowy obiektów oraz spsoby oceny ich realizacji.
2,0
3,0Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów, ale nie zna ich wpływu na określone zespoły
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C21-2_U01
Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu.
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
T_1A_C21-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów, technik ich odnowy i możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałów korbowych2
T-L-3Metodyka demontażu i montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego2
T-L-4Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe2
T-L-5Weryfikacja i ocena stopnia zużycia tłoków2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ różnych czynnikiów na intensywność zużywania się części i zespołów1
T-W-2Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów1
T-W-3Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów1
T-W-4Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania1
T-W-5Metodyka napraw powypadkowych nadwozi1
T-W-6Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu2
T-W-7Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad1
T-W-8Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3Przytotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C21-2_W01Student powinien znać zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, znać metody odnowy obiektów oraz spsoby oceny ich realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
IPBiS_1A_W15Zna typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy pojazdów bojowych i urządzeń technicznych.
IPBiS_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia pojazdów bojowych i specjalnych.
IPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-W-4Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
T-W-5Metodyka napraw powypadkowych nadwozi
T-W-6Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu
T-W-1Wpływ różnych czynnikiów na intensywność zużywania się części i zespołów
T-W-2Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów
T-W-3Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów
T-W-7Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad
T-W-8Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb
T-L-4Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe
T-L-3Metodyka demontażu i montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-2Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałów korbowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów, ale nie zna ich wpływu na określone zespoły
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C21-2_U01Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U15Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
IPBiS_1A_U18Potrafi ocenić przydatność powszechnie stosowanych metod i narzędzi, wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zagadnień inżynierskich, typowych dla inżynierii pojazdów bojowych, w celu ich prawidłowego doboru.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-W-4Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
T-W-5Metodyka napraw powypadkowych nadwozi
T-W-6Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu
T-W-1Wpływ różnych czynnikiów na intensywność zużywania się części i zespołów
T-W-2Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów
T-W-3Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów
T-W-7Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad
T-W-8Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb
T-L-4Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe
T-L-3Metodyka demontażu i montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-2Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałów korbowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięT_1A_C21-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów, technik ich odnowy i możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
IPBiS_1A_K03Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i zespołową oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole w celu realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-W-4Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0