Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bioetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień etycznych w zakresie systemów etycznych, sposobów wartościowania, ocen moralnych i wzorców etycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Poszukiwania nowej etyki i propozycje etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby ujmowania bioetyki, dyscyplinarny charakter i kontrowersje związane z dyscypliną.10
T-W-2Standardy bioetyczne w dokumentach i prawie międzynarodowym. Fundamentalne dokumenty bioetyczne. Nauka bioetyczna Kościoła - "Humane vitae", "Ewangelium vitae", deklaracje. Prawa człowieka - Powszechna Deklaracja w sprawie Bioetyki i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja Bioetyczna.9
T-W-3Promocja i ochrona zdrowia i życia - współczesne tendencje rozwoju i zagrożenia. Eksperymenty medyczne, granice terapii medydcznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.8
T-W-4Moralne problemy antykoncepcji, sztucznego zapłodnienia, diagnostyki przedurodzeniowej i aborcji.8
T-W-5Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwania godnej śmierci, postawy wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa człowieka umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa.9
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu - analiza zalecanej literatury w zakresie tematu.8
A-W-3Przygotowanie zespołowe projektu rozwiązania określonego problemu bioetycznego.16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.19
A-W-5Konsultacje2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy z elementami gry sytuacyjnej.
M-3Prezentacja multimedialna z elementami opisu.
M-4Wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - intelektualno-werbalna oraz praktyczna (opracowanie projektu).
S-2Ocena formująca: Konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczająca pisemny projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-1_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska i procesy związane z życiem i zdrowiem oraz dylematy z nich wynikające.
MS_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-4S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-1_U01
Potrafi wskazać najważniejsze dylematy bioetyki poprzez formułowanie wystąpień ustnych i prac pisemnych.
MS_2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A3-1_K01
Jest gotów do rozwiązywania problemów bioetycznych.
MS_2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-1_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska i procesy związane z życiem i zdrowiem oraz dylematy z nich wynikające.
2,0Nie zna i nie rozumie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem w aspekcie działań człowieka. Znajomość zagadnień fragmentaryczna
3,0Zna i rozumie zjawiska i procesy związane z życiem i zdrowiem w stopniu dostatecznym
3,5Wykazuje się całościową wiedzą w zakresie zależności powyższych zjawisk, ale częściowym ich rozumieniem.
4,0Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie oraz rozumie jej etyczne aspekty.
4,5Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie, rozumie jej etyczne aspekty i potrafi przedstawić najważniejsze dylematy etyczne występujące w obszarze nauk biologicznych i medycznych.
5,0Posiada całościową wiedzę i rozumienie w powyższych zakresach oraz potrafi przedstawić ich dyscyplinarny charakter. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-1_U01
Potrafi wskazać najważniejsze dylematy bioetyki poprzez formułowanie wystąpień ustnych i prac pisemnych.
2,0Nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych.
3,0Potrafi identyfikować dylematy bioetyki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi identyfikować wszystkie dylematy bioetyki w kontekście sytuacji praktycznej
4,0Identyfikuje wszystkie dylematy bioetyki w kontekście sytuacji teoretycznych i praktycznych.
4,5Wystąpienia ustne i prace pisemne charakteryzują się umiejętnością holistycznego ujmowania problemów.
5,0Stosuje w praktyce interdyscyplinarne ujęcie zagadnień przyrodniczych (m.in. w kontekście bioetyki). Wykazuje się twórczym podejściem w rozstrzyganiu dylematów bioetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A3-1_K01
Jest gotów do rozwiązywania problemów bioetycznych.
2,0Nie potrafi samodzielnie wyodrębnić priorytetów swoich działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie stosuje kryteriów wartościowania swojego i innych postępowania.
3,0Jest gotów do rozwiązywania problemów bioetycznych w stopniu dostatecznym
3,5Realizuje zadania stosując się jedynie do przestrzegania rzetelności zawodowej, mając świadomość niewystarczających zachowań w tym zakresie.
4,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych realizację zadań rozpoczyna od określania priorytetów działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie zawsze wykazuje się konsekwencją w działaniach.
4,5Zwraca szczególną uwagę i wykazuje dbałość w określaniu priorytetów działań własnych i innych osób w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie podejmuje działań bez określenia priorytetów, chociaż zdarza się rozbieżność między deklaracjami a działaniem.
5,0Charakteryzuje się spójną i pełną postawą w tym zakresie. Komponenty poznawcze, motywacyjne i behawioralne ściśle ze sobą powiązane. Brak rozbieżności myślenia i działania w zakresie ocenianej kompetencji.

Literatura podstawowa

  1. Biały S., Wybrane zagadnienia z bioetyki, Wszechnica Mazurska, Olecko, 2006
  2. Bołos W., Bioetyka i prawa człowieka, UKSW, Warszawa, 2007
  3. Grzymkowska M., Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Wolter-Kluwer Poska, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Czartoszewski J., Etyka środowiskowa wyzwaniem XXI wieku, UKSW, Warszawa, 2002
  2. Piątek Z., Etyka środowiskowa, Księgarnia Akademicka, Kraków, 1998
  3. Szewczyk K., Bioetyka. Podręcznik Akademicki, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwania nowej etyki i propozycje etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby ujmowania bioetyki, dyscyplinarny charakter i kontrowersje związane z dyscypliną.10
T-W-2Standardy bioetyczne w dokumentach i prawie międzynarodowym. Fundamentalne dokumenty bioetyczne. Nauka bioetyczna Kościoła - "Humane vitae", "Ewangelium vitae", deklaracje. Prawa człowieka - Powszechna Deklaracja w sprawie Bioetyki i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja Bioetyczna.9
T-W-3Promocja i ochrona zdrowia i życia - współczesne tendencje rozwoju i zagrożenia. Eksperymenty medyczne, granice terapii medydcznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.8
T-W-4Moralne problemy antykoncepcji, sztucznego zapłodnienia, diagnostyki przedurodzeniowej i aborcji.8
T-W-5Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwania godnej śmierci, postawy wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa człowieka umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa.9
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu - analiza zalecanej literatury w zakresie tematu.8
A-W-3Przygotowanie zespołowe projektu rozwiązania określonego problemu bioetycznego.16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.19
A-W-5Konsultacje2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-1_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska i procesy związane z życiem i zdrowiem oraz dylematy z nich wynikające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zjawiska mikrobiologiczne i biologiczne zachodzące w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwania nowej etyki i propozycje etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby ujmowania bioetyki, dyscyplinarny charakter i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Standardy bioetyczne w dokumentach i prawie międzynarodowym. Fundamentalne dokumenty bioetyczne. Nauka bioetyczna Kościoła - "Humane vitae", "Ewangelium vitae", deklaracje. Prawa człowieka - Powszechna Deklaracja w sprawie Bioetyki i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja Bioetyczna.
T-W-3Promocja i ochrona zdrowia i życia - współczesne tendencje rozwoju i zagrożenia. Eksperymenty medyczne, granice terapii medydcznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Moralne problemy antykoncepcji, sztucznego zapłodnienia, diagnostyki przedurodzeniowej i aborcji.
T-W-5Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwania godnej śmierci, postawy wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa człowieka umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem w aspekcie działań człowieka. Znajomość zagadnień fragmentaryczna
3,0Zna i rozumie zjawiska i procesy związane z życiem i zdrowiem w stopniu dostatecznym
3,5Wykazuje się całościową wiedzą w zakresie zależności powyższych zjawisk, ale częściowym ich rozumieniem.
4,0Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie oraz rozumie jej etyczne aspekty.
4,5Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie, rozumie jej etyczne aspekty i potrafi przedstawić najważniejsze dylematy etyczne występujące w obszarze nauk biologicznych i medycznych.
5,0Posiada całościową wiedzę i rozumienie w powyższych zakresach oraz potrafi przedstawić ich dyscyplinarny charakter. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-1_U01Potrafi wskazać najważniejsze dylematy bioetyki poprzez formułowanie wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Potrafi wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwania nowej etyki i propozycje etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby ujmowania bioetyki, dyscyplinarny charakter i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Standardy bioetyczne w dokumentach i prawie międzynarodowym. Fundamentalne dokumenty bioetyczne. Nauka bioetyczna Kościoła - "Humane vitae", "Ewangelium vitae", deklaracje. Prawa człowieka - Powszechna Deklaracja w sprawie Bioetyki i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja Bioetyczna.
T-W-3Promocja i ochrona zdrowia i życia - współczesne tendencje rozwoju i zagrożenia. Eksperymenty medyczne, granice terapii medydcznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Moralne problemy antykoncepcji, sztucznego zapłodnienia, diagnostyki przedurodzeniowej i aborcji.
T-W-5Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwania godnej śmierci, postawy wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa człowieka umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z elementami gry sytuacyjnej.
M-3Prezentacja multimedialna z elementami opisu.
M-4Wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - intelektualno-werbalna oraz praktyczna (opracowanie projektu).
S-2Ocena formująca: Konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczająca pisemny projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych.
3,0Potrafi identyfikować dylematy bioetyki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi identyfikować wszystkie dylematy bioetyki w kontekście sytuacji praktycznej
4,0Identyfikuje wszystkie dylematy bioetyki w kontekście sytuacji teoretycznych i praktycznych.
4,5Wystąpienia ustne i prace pisemne charakteryzują się umiejętnością holistycznego ujmowania problemów.
5,0Stosuje w praktyce interdyscyplinarne ujęcie zagadnień przyrodniczych (m.in. w kontekście bioetyki). Wykazuje się twórczym podejściem w rozstrzyganiu dylematów bioetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A3-1_K01Jest gotów do rozwiązywania problemów bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwania nowej etyki i propozycje etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby ujmowania bioetyki, dyscyplinarny charakter i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Standardy bioetyczne w dokumentach i prawie międzynarodowym. Fundamentalne dokumenty bioetyczne. Nauka bioetyczna Kościoła - "Humane vitae", "Ewangelium vitae", deklaracje. Prawa człowieka - Powszechna Deklaracja w sprawie Bioetyki i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja Bioetyczna.
T-W-3Promocja i ochrona zdrowia i życia - współczesne tendencje rozwoju i zagrożenia. Eksperymenty medyczne, granice terapii medydcznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Moralne problemy antykoncepcji, sztucznego zapłodnienia, diagnostyki przedurodzeniowej i aborcji.
T-W-5Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwania godnej śmierci, postawy wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa człowieka umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna z elementami opisu.
M-4Wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - intelektualno-werbalna oraz praktyczna (opracowanie projektu).
S-2Ocena formująca: Konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczająca pisemny projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie wyodrębnić priorytetów swoich działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie stosuje kryteriów wartościowania swojego i innych postępowania.
3,0Jest gotów do rozwiązywania problemów bioetycznych w stopniu dostatecznym
3,5Realizuje zadania stosując się jedynie do przestrzegania rzetelności zawodowej, mając świadomość niewystarczających zachowań w tym zakresie.
4,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych realizację zadań rozpoczyna od określania priorytetów działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie zawsze wykazuje się konsekwencją w działaniach.
4,5Zwraca szczególną uwagę i wykazuje dbałość w określaniu priorytetów działań własnych i innych osób w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie podejmuje działań bez określenia priorytetów, chociaż zdarza się rozbieżność między deklaracjami a działaniem.
5,0Charakteryzuje się spójną i pełną postawą w tym zakresie. Komponenty poznawcze, motywacyjne i behawioralne ściśle ze sobą powiązane. Brak rozbieżności myślenia i działania w zakresie ocenianej kompetencji.