Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1bakteriologia
W-2podstawy technologii zywności
W-3mikrobiologia zywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Higiena i bezpieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń-powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników.4
T-L-2Mikrobiota analiza mikrobiologiczna surowców pochodzenia roślinnego8
T-L-3Badanie mikrobiologiczne mięsa, ryb i ich przetworów8
T-L-4Mikrobiotai analiza mikrobiologiczna mleka i jego przetworów8
T-L-5Mikrobiologia produktów cukierniczych2
30
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.1
T-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.6
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu10
A-L-3konsultacje z prowadzącym5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Zajęcia audytoryjne, praca w grupach
M-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz
S-3Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej
S-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-5Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
MS_2A_W10C-1T-W-2M-2, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_U01
Student potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi określić skutecznośc procesów sanityzacji.
MS_2A_U03C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_K01
Student jest gotów do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym.
MS_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_U01
Student potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi określić skutecznośc procesów sanityzacji.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi w stopniu dostatecznym określić skutecznośc procesów sanityzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_K01
Student jest gotów do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym.
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
  2. Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
  3. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  4. przondo-Mordarska A. i in., Mikrobiologia, Urban @ Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Molenda J., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, UWP, Wrocław, 2010
  2. The International Journal of Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Higiena i bezpieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń-powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników.4
T-L-2Mikrobiota analiza mikrobiologiczna surowców pochodzenia roślinnego8
T-L-3Badanie mikrobiologiczne mięsa, ryb i ich przetworów8
T-L-4Mikrobiotai analiza mikrobiologiczna mleka i jego przetworów8
T-L-5Mikrobiologia produktów cukierniczych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.1
T-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.6
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu10
A-L-3konsultacje z prowadzącym5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO8-2_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji.
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne, praca w grupach
M-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych
S-5Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO8-2_U01Student potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi określić skutecznośc procesów sanityzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-L-3Badanie mikrobiologiczne mięsa, ryb i ich przetworów
T-L-2Mikrobiota analiza mikrobiologiczna surowców pochodzenia roślinnego
T-L-4Mikrobiotai analiza mikrobiologiczna mleka i jego przetworów
T-L-1Higiena i bezpieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń-powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników.
Metody nauczaniaM-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi w stopniu dostatecznym określić skutecznośc procesów sanityzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO8-2_K01Student jest gotów do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K03Jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Jest gotowy postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.
Metody nauczaniaM-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0