Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Język obcy (niemiecki):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy (niemiecki)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Katarzyna Krupka-Burzec <Katarzyna.Krupka-Burzec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Mikrobiologia . Podział. Dziedziny. (Mikrobiologie. Teilgebiete) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych. (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-2Biologia komórki. (Zellbiologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej. (Passiv, alternative Formen zum Passiv)7
T-LK-3Modyfikacje genetyczne. (Gentechnologie) Zdania względne. (Relativsätze)5
T-LK-4Biotechnologia. (Biotechnik) Zdania czasowe. (Temporalsätze)4
T-LK-5Toksykologia. (Toxikologie) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych. (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-LK-6Mikrobiologia żywności. (Lebensmittelmikrobiologie) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe. (Funktionsverbgefüge) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A1-2_W01
zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury językowe stosowane w tekstach specjalistycznych, rozumie słownictwo specjalistyczne zgodne z kierunkiem studiów i dyscypliną naukową
MS_2A_W06C-1T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-2, T-LK-6M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A1-2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością, rozumie i potrafi tłumaczyć specjalistyczny tekst
MS_2A_U01, MS_2A_U02C-1T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-2, T-LK-6M-4, M-1, M-2, M-3, M-6S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_A1-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
MS_2A_K01C-2T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-2, T-LK-6M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A1-2_W01
zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury językowe stosowane w tekstach specjalistycznych, rozumie słownictwo specjalistyczne zgodne z kierunkiem studiów i dyscypliną naukową
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie struktury językowe stosowane w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A1-2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością, rozumie i potrafi tłumaczyć specjalistyczny tekst
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne i tłumaczyć specjalistyczny tekst w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_A1-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student jest gotów do samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duden, Basiswissen Schule, Biologie Abitur, Bibliographisches Institut + Brockhaus, 2007, 2. Auflage
  2. Walter Kleesattel, Cornelsen Abiturwissen Kompakt - Biologie, Cornelsen Scriptor, 2004
  3. Biologie - online, 2012, www.biologie-online.eu
  4. Bundeszentrum für Ernährung (BZfE), Wybrane artykuły, 2011, www.bzfe.de
  5. E.Zettl,J.Janssen,H.Mueller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft, Hueber, Ismanning, 1999
  6. Wikipedia, 2012, www.wikipedia.de

Literatura dodatkowa

  1. Fraunhofer-Magazin"weiter.vorn". Zeitschrift für Forschung, Technik und Innovation., 2014, www.fraunhofer.de/magazin
  2. Focus, Forum Deutschland, 2011, Czasopisma niemieckojęzyczne

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Mikrobiologia . Podział. Dziedziny. (Mikrobiologie. Teilgebiete) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych. (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-2Biologia komórki. (Zellbiologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej. (Passiv, alternative Formen zum Passiv)7
T-LK-3Modyfikacje genetyczne. (Gentechnologie) Zdania względne. (Relativsätze)5
T-LK-4Biotechnologia. (Biotechnik) Zdania czasowe. (Temporalsätze)4
T-LK-5Toksykologia. (Toxikologie) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych. (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-LK-6Mikrobiologia żywności. (Lebensmittelmikrobiologie) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe. (Funktionsverbgefüge) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)6
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A1-2_W01zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury językowe stosowane w tekstach specjalistycznych, rozumie słownictwo specjalistyczne zgodne z kierunkiem studiów i dyscypliną naukową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu słownictwo fachowe w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-3Modyfikacje genetyczne. (Gentechnologie) Zdania względne. (Relativsätze)
T-LK-4Biotechnologia. (Biotechnik) Zdania czasowe. (Temporalsätze)
T-LK-1Mikrobiologia . Podział. Dziedziny. (Mikrobiologie. Teilgebiete) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych. (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Toksykologia. (Toxikologie) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych. (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Biologia komórki. (Zellbiologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej. (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Mikrobiologia żywności. (Lebensmittelmikrobiologie) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe. (Funktionsverbgefüge) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie struktury językowe stosowane w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A1-2_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością, rozumie i potrafi tłumaczyć specjalistyczny tekst
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Potrafi wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-3Modyfikacje genetyczne. (Gentechnologie) Zdania względne. (Relativsätze)
T-LK-4Biotechnologia. (Biotechnik) Zdania czasowe. (Temporalsätze)
T-LK-1Mikrobiologia . Podział. Dziedziny. (Mikrobiologie. Teilgebiete) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych. (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Toksykologia. (Toxikologie) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych. (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Biologia komórki. (Zellbiologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej. (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Mikrobiologia żywności. (Lebensmittelmikrobiologie) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe. (Funktionsverbgefüge) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne i tłumaczyć specjalistyczny tekst w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_A1-2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-3Modyfikacje genetyczne. (Gentechnologie) Zdania względne. (Relativsätze)
T-LK-4Biotechnologia. (Biotechnik) Zdania czasowe. (Temporalsätze)
T-LK-1Mikrobiologia . Podział. Dziedziny. (Mikrobiologie. Teilgebiete) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych. (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Toksykologia. (Toxikologie) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych. (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-2Biologia komórki. (Zellbiologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej. (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Mikrobiologia żywności. (Lebensmittelmikrobiologie) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe. (Funktionsverbgefüge) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0