Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa pojazdów samochodowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW7 30 2,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych praw fizyki w zakresie szkoły średniej.
W-2Znajomość podstaw konstrukcji maszyn.
W-3Podstawowa znajomość budowy pojazdów samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z tematyką konstrukcji i budową pojazdów samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń pojazdów samochodowych3
T-L-2Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi2
T-L-3Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych2
T-L-4Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych2
T-L-5Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz manualnych i automatycznych skrzyń biegów3
T-L-6Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych3
15
wykłady
T-W-1Teoria ruchu pojazdu5
T-W-2Budowa podwozi pojazdów samochodowych10
T-W-3Budowa nadwozi pojazdów samochodowych10
T-W-4Badania pojazdów samochodowych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie sprawozdań2
A-L-2Analiza literatury związanej z tematyką przedmiotu3
A-L-3uczestnictwo w zajęciach15
20
wykłady
A-W-1Analiza literatury, prasy naukowej dotycząca tematyki wykładów oraz przedmiotu, przygotowanie się do egzaminu24
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone są na podstawie przygotowanej prezentacji i omówieniu jej.
M-2Zajęcia praktyczne poświęcone są analizie problemów związanych z realizacją porojektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia ustnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C31-9_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania i budowy poszczególnych układów pojazdów samochodowych, zna podstawowe zagadnienia związane z eksploatacją pojazdów.
MBM_1A_W07, MBM_1A_W09, MBM_1A_W10C-1T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C31-9_U01
Potrafi dokonać oceny nieprawidłowości w działaniu wybranych układó pojazdu samochodowego.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10, MBM_1A_U01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C31-9_K01
Potrafi pracować w grupie, wykorzystuje umiejętności osobiste w pracy zespołowej.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C31-9_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania i budowy poszczególnych układów pojazdów samochodowych, zna podstawowe zagadnienia związane z eksploatacją pojazdów.
2,0
3,0Zna budowę podstawowych układów pojazdów samochodowych np. układ przeniesienia napędu, układ hamulcowy, układ kierowniczy itd.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C31-9_U01
Potrafi dokonać oceny nieprawidłowości w działaniu wybranych układó pojazdu samochodowego.
2,0
3,0Potrafi zdiagnozować stan techniczny wybranego układu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C31-9_K01
Potrafi pracować w grupie, wykorzystuje umiejętności osobiste w pracy zespołowej.
2,0
3,0Umiejętność pracy w grupie, zdolność stosowania nabytej wiedzy w zespole do podnoszenia kompetencji społecznych i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Orzełowski Seweryn, Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSiP, Warszawa, 2008, Wydanie XVI

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń pojazdów samochodowych3
T-L-2Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi2
T-L-3Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych2
T-L-4Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych2
T-L-5Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz manualnych i automatycznych skrzyń biegów3
T-L-6Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria ruchu pojazdu5
T-W-2Budowa podwozi pojazdów samochodowych10
T-W-3Budowa nadwozi pojazdów samochodowych10
T-W-4Badania pojazdów samochodowych5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie sprawozdań2
A-L-2Analiza literatury związanej z tematyką przedmiotu3
A-L-3uczestnictwo w zajęciach15
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Analiza literatury, prasy naukowej dotycząca tematyki wykładów oraz przedmiotu, przygotowanie się do egzaminu24
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C31-9_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania i budowy poszczególnych układów pojazdów samochodowych, zna podstawowe zagadnienia związane z eksploatacją pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów kształtowania części maszyn i montażu maszyn o średnim stopniu złożoności
MBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do maszyn, oraz systemów produkcyjnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z tematyką konstrukcji i budową pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-W-2Budowa podwozi pojazdów samochodowych
T-W-3Budowa nadwozi pojazdów samochodowych
T-L-2Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi
T-L-3Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń pojazdów samochodowych
T-L-4Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych
T-L-5Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz manualnych i automatycznych skrzyń biegów
T-L-6Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone są na podstawie przygotowanej prezentacji i omówieniu jej.
M-2Zajęcia praktyczne poświęcone są analizie problemów związanych z realizacją porojektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna budowę podstawowych układów pojazdów samochodowych np. układ przeniesienia napędu, układ hamulcowy, układ kierowniczy itd.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C31-9_U01Potrafi dokonać oceny nieprawidłowości w działaniu wybranych układó pojazdu samochodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
MBM_1A_U01Zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, dokonać ich interpretacji, wyciągnąć wnioski, sformułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z tematyką konstrukcji i budową pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-L-2Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi
T-L-3Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń pojazdów samochodowych
T-L-4Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych
T-L-5Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz manualnych i automatycznych skrzyń biegów
T-L-6Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone są na podstawie przygotowanej prezentacji i omówieniu jej.
M-2Zajęcia praktyczne poświęcone są analizie problemów związanych z realizacją porojektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdiagnozować stan techniczny wybranego układu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C31-9_K01Potrafi pracować w grupie, wykorzystuje umiejętności osobiste w pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z tematyką konstrukcji i budową pojazdów samochodowych.
Treści programoweT-L-2Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi
T-L-3Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń pojazdów samochodowych
T-L-4Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych
T-L-5Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz manualnych i automatycznych skrzyń biegów
T-L-6Analiza i badanie rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne poświęcone są analizie problemów związanych z realizacją porojektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność pracy w grupie, zdolność stosowania nabytej wiedzy w zespole do podnoszenia kompetencji społecznych i kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0