Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Recykling pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rodzaje recyklingu1
T-P-2Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-P-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-P-5Recykling akumulatorów1
T-P-6Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-7Recykling olejów1
T-P-8Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-9Recykling szkła z pojazdów1
T-P-10Recykling elementów układów napędowych1
T-P-11Recykling materiałów żelaznych1
T-P-12Recykling metali nieżelaznych1
T-P-13Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
T-P-14Recykling pozostałości nadwozia1
T-P-15Rynek wtórny części i zespołów z demontażu1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem2
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu4
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE2
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne2
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów2
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu2
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu2
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów2
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu4
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce2
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów2
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-P-2Przygotowanie sprawozdań oraz projektów15
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-P-4Praca własna10
50
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium20
A-W-3Praca własna10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C29-7_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
MBM_1A_W01, MBM_1A_W09, MBM_1A_W04, MBM_1A_W12C-2, C-1, C-6, C-4, C-5, C-3T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-5M-4, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C29-7_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10, MBM_1A_U11, MBM_1A_U02C-2, C-1, C-6, C-4, C-5, C-3T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-13, T-P-14, T-P-15M-4, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C29-7_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C29-7_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rodzaje recyklingu1
T-P-2Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-P-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-P-5Recykling akumulatorów1
T-P-6Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-7Recykling olejów1
T-P-8Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-9Recykling szkła z pojazdów1
T-P-10Recykling elementów układów napędowych1
T-P-11Recykling materiałów żelaznych1
T-P-12Recykling metali nieżelaznych1
T-P-13Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
T-P-14Recykling pozostałości nadwozia1
T-P-15Rynek wtórny części i zespołów z demontażu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem2
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu4
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE2
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne2
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów2
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu2
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu2
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów2
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu4
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce2
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów2
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-P-2Przygotowanie sprawozdań oraz projektów15
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-P-4Praca własna10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium20
A-W-3Praca własna10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C29-7_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
MBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
MBM_1A_W12ma wiedzę pozwalającą zrozumieć pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych przemysłu maszynowego, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna elementy prawa pracy oraz problematykę zatrudnienia
Cel przedmiotuC-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
Treści programoweT-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C29-7_U01Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
MBM_1A_U11ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
MBM_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników posługując się językiem technicznym, informacją opartą na grafice inżynierskiej, wykorzystując sieci komputerowe
Cel przedmiotuC-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
Treści programoweT-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-P-5Recykling akumulatorów
T-P-7Recykling olejów
T-P-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-P-8Recykling płynów eksploatacyjnych
T-P-9Recykling szkła z pojazdów
T-P-10Recykling elementów układów napędowych
T-P-11Recykling materiałów żelaznych
T-P-12Recykling metali nieżelaznych
T-P-1Rodzaje recyklingu
T-P-2Recykling opon i innych elementów gumowych
T-P-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-P-6Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów
T-P-13Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
T-P-14Recykling pozostałości nadwozia
T-P-15Rynek wtórny części i zespołów z demontażu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu