Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika teoretyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika teoretyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,80,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza nt algebry wektorów
C-2Wiedza nt podstaw statyki układów prętowych
C-3Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki
C-4Umiejętność działania na wektorach
C-5Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-6Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rachunek wektorowy2
T-A-2Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach6
T-A-3Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach4
T-A-4Kolokwia3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne1
T-W-2Rachunek wektorowy4
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki6
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach7
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach6
T-W-6Zagadnienie tarcia2
T-W-7Podstawy kinematyki2
T-W-8Podstawy kinetyki2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Zaliczenie3
36
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Egzamin3
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru - egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_W01
-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
BIE_1A_W04C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
BIE_1A_U05C-4, C-5, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/02_K01
potrafi samodzielnie w konsultacji z członkami grupy rozwiązywać zadania z tematyki przedmiotu
BIE_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_W01
-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
2,0
3,0Poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/02_K01
potrafi samodzielnie w konsultacji z członkami grupy rozwiązywać zadania z tematyki przedmiotu
2,0
3,0poprawne rozwiązywanie zadań z niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarankiewicz K., Mechanika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1966
  2. Wiśniakowski P., Mechanika Teoretyczna, O W Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  3. ChudzikiewiczA., Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
  4. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach T1, PWN, Warszawa-Poznań, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Wiśniakowski P., Mechanika teoretyczna zbiór 123 prostych zadań, O.W.P.W., Warszawa, 2005
  2. Silicki A., Silicka E., Metoda optymalnego wzmacniania przestrzennych konstrukcji kratowych z wykorzystaniem analizy wrażliwości systemowego wskaźnika niezawodności, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vol. 56, s. 613 - 616, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rachunek wektorowy2
T-A-2Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach6
T-A-3Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach4
T-A-4Kolokwia3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne1
T-W-2Rachunek wektorowy4
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki6
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach7
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach6
T-W-6Zagadnienie tarcia2
T-W-7Podstawy kinematyki2
T-W-8Podstawy kinetyki2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Zaliczenie3
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Egzamin3
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/03_W01-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1Wiedza nt algebry wektorów
C-2Wiedza nt podstaw statyki układów prętowych
C-3Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-A-3Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-A-1Rachunek wektorowy
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-W-2Rachunek wektorowy
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-W-1Wiadomości wstępne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/03_U01Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność działania na wektorach
C-5Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-6Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-A-3Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-A-1Rachunek wektorowy
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-W-6Zagadnienie tarcia
T-W-7Podstawy kinematyki
T-W-8Podstawy kinetyki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_K01potrafi samodzielnie w konsultacji z członkami grupy rozwiązywać zadania z tematyki przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Wiedza nt algebry wektorów
C-2Wiedza nt podstaw statyki układów prętowych
C-3Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki
C-4Umiejętność działania na wektorach
C-5Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-6Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-A-3Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-A-1Rachunek wektorowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru - egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne rozwiązywanie zadań z niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0