Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,80,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Geometria wykreślna
W-3Rysunek techniczny
W-4Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na właściwości stali
C-2Zapoznanie z właściwościami konstrukcyjnymi stali i sposobem ich badania
C-3Omówienie gatunków stali i wyrobów stalowych
C-4Podanie sposobów zabezpieczania konstrukcji stalowych przed korozją i pożarem
C-5Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-6Objaśnienie zasad projektowania podstawowych przypadków obciążenia elementów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne oraz słup centralny15
15
wykłady
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe10
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych3
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych6
T-W-4Wymiarowanie elementów osiowo rozciąganych2
T-W-5Wymiarowanie elementów osiowo ściskanych8
T-W-6Zaliczenie wykładu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu27
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Udział w konsultacjach6
A-P-5Zaliczenie2
54
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu3
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie wykładu1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-1_W01
Student posiadając wiedzę dotyczącą technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego i odpowiednich wyrobów stalowych zgodnych z trendami rozwojowymi, a także dysponując wiedzą dotyczącą podstaw teoretycznych wymiarowania konstrukcji wyrażoną odpowiednimi przepisami normowymi nabiera wiedzy dotyczącej projektowania prostych przypadków obciążenia elementów stalowych
BIE_1A_W07, BIE_1A_W08, BIE_1A_W17, BIE_1A_W23C-1, C-2, C-4, C-5, C-6T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-1_U01
Potrafi dla wybranego rodzaju materiału i wyrobu konstrukcyjnego w obiekcie budowlanym zestawić obciążenia, zaprojektować, zwymiarować , sporządzić i odczytać dokumentację techniczną elementów poddanych podstawowym przypadkom obciążenia, a stawiane indywidualnie wymagania rozwijają zdolność samokształcenia się
BIE_1A_U02, BIE_1A_U07, BIE_1A_U11, BIE_1A_U17, BIE_1A_U19, BIE_1A_U22C-6T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/15-1_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
BIE_1A_K01, BIE_1A_K05C-6T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-1_W01
Student posiadając wiedzę dotyczącą technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego i odpowiednich wyrobów stalowych zgodnych z trendami rozwojowymi, a także dysponując wiedzą dotyczącą podstaw teoretycznych wymiarowania konstrukcji wyrażoną odpowiednimi przepisami normowymi nabiera wiedzy dotyczącej projektowania prostych przypadków obciążenia elementów stalowych
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-1_U01
Potrafi dla wybranego rodzaju materiału i wyrobu konstrukcyjnego w obiekcie budowlanym zestawić obciążenia, zaprojektować, zwymiarować , sporządzić i odczytać dokumentację techniczną elementów poddanych podstawowym przypadkom obciążenia, a stawiane indywidualnie wymagania rozwijają zdolność samokształcenia się
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/15-1_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bieżącej ocenie, wyrażają się jedynie przez pracę i postawę studenta, które skutkują uzyskaniem ocen dotyczących wymiernych efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza. Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1-1. Część druga: Stropy i pomosty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
  4. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
  5. Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
  6. Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
  7. Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
  2. Paczkowska Teresa, Paczkowski Wiesław, Błędy projektanta zagrożeniem utraty nośności konstrukcji stalowej wieży, Przegląd Budowlany, Warszawa, 2013, 12/2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne oraz słup centralny15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe10
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych3
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych6
T-W-4Wymiarowanie elementów osiowo rozciąganych2
T-W-5Wymiarowanie elementów osiowo ściskanych8
T-W-6Zaliczenie wykładu1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu27
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Udział w konsultacjach6
A-P-5Zaliczenie2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu3
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie wykładu1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-1_W01Student posiadając wiedzę dotyczącą technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego i odpowiednich wyrobów stalowych zgodnych z trendami rozwojowymi, a także dysponując wiedzą dotyczącą podstaw teoretycznych wymiarowania konstrukcji wyrażoną odpowiednimi przepisami normowymi nabiera wiedzy dotyczącej projektowania prostych przypadków obciążenia elementów stalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE_1A_W08Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
BIE_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
BIE_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na właściwości stali
C-2Zapoznanie z właściwościami konstrukcyjnymi stali i sposobem ich badania
C-4Podanie sposobów zabezpieczania konstrukcji stalowych przed korozją i pożarem
C-5Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-6Objaśnienie zasad projektowania podstawowych przypadków obciążenia elementów
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne oraz słup centralny
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
T-W-4Wymiarowanie elementów osiowo rozciąganych
T-W-5Wymiarowanie elementów osiowo ściskanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-1_U01Potrafi dla wybranego rodzaju materiału i wyrobu konstrukcyjnego w obiekcie budowlanym zestawić obciążenia, zaprojektować, zwymiarować , sporządzić i odczytać dokumentację techniczną elementów poddanych podstawowym przypadkom obciążenia, a stawiane indywidualnie wymagania rozwijają zdolność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
BIE_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
BIE_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
BIE_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
BIE_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
BIE_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-6Objaśnienie zasad projektowania podstawowych przypadków obciążenia elementów
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne oraz słup centralny
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
T-W-4Wymiarowanie elementów osiowo rozciąganych
T-W-5Wymiarowanie elementów osiowo ściskanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/15-1_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
BIE_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-6Objaśnienie zasad projektowania podstawowych przypadków obciążenia elementów
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne oraz słup centralny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bieżącej ocenie, wyrażają się jedynie przez pracę i postawę studenta, które skutkują uzyskaniem ocen dotyczących wymiernych efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0