Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30
wykłady
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
MS_2A_W08C-1, C-2T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
MS_2A_U01C-2T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-2S-1
MS_2A_B8_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
MS_2A_U02C-2T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_2A_K01, MS_2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
MS_2A_B8_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. JarczykA., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I i II., Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., Wrocław, 2001
  4. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
  5. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
  6. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., Warszawa, 2006
  7. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., Warszawa, 1993
  8. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., Warszawa, 1985
  2. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., Warszawa, 1991
  3. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B8_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B8_U01Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B8_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B8_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.