Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Normy żywienia.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.1
15
wykłady
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów10
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_B2_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
MS_2A_W13C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_B2_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_2A_U01, MS_2A_U02C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7M-4, M-3, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_B2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7M-4, M-3, M-2, M-5S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_B2_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_B2_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_B2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
  2. Peckenpaugh N. J./ tłum. D. Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
  4. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Normy żywienia.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów10
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_B2_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-7Stan odżywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
Metody nauczaniaM-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_B2_U01Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-7Stan odżywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
Metody nauczaniaM-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_B2_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-7Stan odżywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
Metody nauczaniaM-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.