Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę w ekologii, biochemii, chemii zgodnie ze studiowanym kierunkiem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi2
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.13
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)2
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)1
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)6
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków3
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów2
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i opracowanie wyników i sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń30
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-2_W01
Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
MS_2A_W13, MS_2A_W12C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-2_U01
Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
MS_2A_U01, MS_2A_U03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO13-2_K01
Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-2_W01
Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
2,0
3,0Student zaliczył wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakresu materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwium zaliczeniowego zarówno z wykładów jak i z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-2_U01
Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem procesów technologicznych do oczyszczania ścieków i ocenić redukcje zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO13-2_K01
Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Stosuje zasady BHP i rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Zerbe J., Instrumentalne metody badania wody i śceików, Arkady, Warszawa, 1997
  2. Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS, Poznań, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi2
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)2
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)1
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)6
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków3
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów2
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i opracowanie wyników i sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń30
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO13-2_W01Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
MS_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaliczył wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakresu materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwium zaliczeniowego zarówno z wykładów jak i z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO13-2_U01Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem procesów technologicznych do oczyszczania ścieków i ocenić redukcje zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO13-2_K01Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Stosuje zasady BHP i rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0