Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integrowana ochrona roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,25egzamin
wykładyW2 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zaganienia z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie rozszerzonej biologii LO oraz S1 MS
W-2Znajomość podstawowych grup patogenów roślinnych na poziomie MS S1
W-3Znajomość problemów ochrony środowiska na poziomie pierwszego stopnia studiów przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.3
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.3
T-A-3Zaliczenie pisemne1
7
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne3
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.3
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów2
8
wykłady
T-W-1Organizmy szkodliwe w biocenozach naturalnych i agrobiocenozach i ich wpływ na zdrowotność roślin. Rola ochrony roślin w produkcji roślinnej. Zasady i elementy integrowanej ochrony roślin przed agrofagami.2
T-W-2Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby) cz.1.2
T-W-3Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami (nicienie, pajęczaki i owady) cz. 2.2
T-W-4Wykorzystanie metod biologicznych w integrowanej ochronie roślin i ograniczaniu populacji agrofagów z różnych grup systematycznych.2
T-W-5Sygnalizacja w integrowanej ochronie roślin; wyznaczanie progów szkodliwości dla najważniejszych agrofagów.2
T-W-6Dobór chemicznych środków ochrony roślin, mechanizmy ich działania a odporność agrofagów. Zagrożenia związane z chemiczną ochroną roślin. Dobór dawek, terminów i techniki wykonywania zabiegów.2
T-W-7Integrowana ochrona w ekologicznej produkcji roślinnej.1
T-W-8Uwarunkowania prawne i podstawy organizacyjno-prawne ochrony roślin w Polsce. Kodeks etyczny niezbędny w ochronie roślin.1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisermny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_W01
W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
MS_2A_W12, MS_2A_W03, MS_2A_W05C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_U01
Na podstawie uszkodzeń zewnętrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych przed agrofagami
MS_2A_U01, MS_2A_U02C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-A-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-1_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K04C-1, C-2T-L-3, T-A-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-1_W01
W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
2,0
3,0Student zna podstawowe grupy organizmów szkodliwych w agrobiocenozach oraz optymalne i bezpieczne zasady doboru środków ochrony roślin zależnie od czynnika szkodliwego. Potrafi wskazać i wymienić zagrożenia związane z niewłaściwym doborem środków ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-1_U01
Na podstawie uszkodzeń zewnętrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych przed agrofagami
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza i diagnozuje stopień uszkodzeń roślin i potrafi powiązać z nimi patogeny i szkodniki, które podlegają zwalczaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-1_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalska J., Pruszyński S., Metody i środki proponowane do ochrony roślin w uprawach ekologicznych., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań., Poznań, 2007
  2. Kryczyński S., Weber Z. (red.), Fitopatologia. Tom 1 Podstawy fitopatologii., PWRiL, Poznań, 2010
  3. Pruszyński S., Bartkowski J., Pruszyński G, Integrowana ochrona roślin w zarysie., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Matyjaszczyk E., Tratwal A., Walczak F., Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2010
  2. Tomalak M., Sosnowska D. (red.), Organizmy pożyteczne w środowisku rolniczym., Instytut Ochrony Roślin-PIB, Poznań, Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.3
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.3
T-A-3Zaliczenie pisemne1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne3
T-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.3
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy szkodliwe w biocenozach naturalnych i agrobiocenozach i ich wpływ na zdrowotność roślin. Rola ochrony roślin w produkcji roślinnej. Zasady i elementy integrowanej ochrony roślin przed agrofagami.2
T-W-2Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby) cz.1.2
T-W-3Profilaktyka oraz dobór i skuteczność interwencyjnych metod nie chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami (nicienie, pajęczaki i owady) cz. 2.2
T-W-4Wykorzystanie metod biologicznych w integrowanej ochronie roślin i ograniczaniu populacji agrofagów z różnych grup systematycznych.2
T-W-5Sygnalizacja w integrowanej ochronie roślin; wyznaczanie progów szkodliwości dla najważniejszych agrofagów.2
T-W-6Dobór chemicznych środków ochrony roślin, mechanizmy ich działania a odporność agrofagów. Zagrożenia związane z chemiczną ochroną roślin. Dobór dawek, terminów i techniki wykonywania zabiegów.2
T-W-7Integrowana ochrona w ekologicznej produkcji roślinnej.1
T-W-8Uwarunkowania prawne i podstawy organizacyjno-prawne ochrony roślin w Polsce. Kodeks etyczny niezbędny w ochronie roślin.1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca własna, studiowanie bibliografii10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-1_W01W ramach integrowanej ochrony roślin, student zna zasady bezpiecznego dla środowiska i człowieka doboru środków ochrony roślin zależnie od rodzaju czynnika szkodliwego lub patogenicznego oraz wie jakie organizmy i kiedy wykorzsytać w integrowanej ochronie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
MS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin
Treści programoweT-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne
T-A-1Dane dotyczące środków ochrony roślin na podstawie informacji zawartej w etykiecie-instrukcji stosowania. Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisermny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe grupy organizmów szkodliwych w agrobiocenozach oraz optymalne i bezpieczne zasady doboru środków ochrony roślin zależnie od czynnika szkodliwego. Potrafi wskazać i wymienić zagrożenia związane z niewłaściwym doborem środków ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-1_U01Na podstawie uszkodzeń zewnętrznych roślin student analizuje, ocenia mozliwości zastosowania optymalnej integrowanej ochrony najważniejszych gatunków roślin uprawnych przed agrofagami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin
Treści programoweT-L-2Identyfikacja organizmów pożytecznych z różnych grup systematycznych oraz (EM) efektywnych mikroorganizmów i ich rola w integrowanej ochronie roślin w agrobiocenozach i uprawach szklarniowych.
T-L-1Klasyfikacja i rozpoznawanie uszkodzeń roślin powodowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne
T-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza i diagnozuje stopień uszkodzeń roślin i potrafi powiązać z nimi patogeny i szkodniki, które podlegają zwalczaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-1_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o integrowanej ochronie roślin, Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najnowszą problematyką oraz wymogami unijnymi dotyczącymi nowoczesnej ochrony roślin – podstawy skutecznej i opłacalnej produkcji roślinnej
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym doborem i racjonalnym stosowaniem środków ochrony, będących podstawą integrowanej ochrony roślin
Treści programoweT-L-3Monitoring występowania agrofagów w agrobiocenozach. Wyznaczanie progów szkodliwości różnych grup agrofagów
T-A-2Opracowanie zaleceń integrowanej ochrony wybranych gatunków roslin uprawnych.
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywych lub utrwalonych patogenów i szkodników roślin, a także ich naturalnych wrogów wykorzystanych w integrowanej ochronie roślin
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0