Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane metody w diagnostyce mikrobiologicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Mikrobiologia szczegółowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania materiałów w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-A-2Walidacja i weryfikacja metod i testów mikrobiologicznych.2
T-A-3Serotypowanie bakterii.2
T-A-4MALDI TOF MS jako zaawansowana metoda identyfikacji bakterii.2
T-A-5Testy API jako narzędzie w identyfikacji bakterii.1
T-A-6Oznaczanie kwasów tłuszczowych jako metoda identyfikacji bakterii. Różnice w składzie kwasów tłuszczowych u bakterii Gram+ i Gram-.2
T-A-7Zastosowanie spektrofotometrii INFRARED w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-A-8Sekwencjonowanie DNA.2
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie specyficzności, selektywności i żyzności podłoży bakteriologicznych. Opracowanie niezbędnej dokumentacji.7
T-L-2Petrifilmy 3M - praktyczne zastosowanie. metoda oznaczeń.5
T-L-3Podłoża chromogenne w identyfikacji szczepów bakteryjnych izolowanych z żywności, środowiska i materiałów klinicznych.5
T-L-4Określanie przynależnosci serologicznej na przykładzie L. monocytogenes i S. enetritidis.8
T-L-5Walidacja wybranej metody diagnoistycznej.7
T-L-6Mechanizmy opornosci bakterii - projektowanie badań.7
T-L-7Testy dwykorzystywane w diagnostyce lekarskiej; Candifast, Mycoplasma, wykrywanie karbapenemaz.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do egzaminu15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_W01
Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W08C-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_U01
Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_U01, MS_2A_U02, MS_2A_U03C-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_K01
Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_K01C-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_W01
Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_U01
Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_K01
Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eligia M. Szewczyk, Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kędzia Włodzimierz, Diagnostyka mikrobiologiczna w medycynie, PZWL, Warszawa, 1990
  3. Mordarska Przondo Anna, Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych, Continuo, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania materiałów w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-A-2Walidacja i weryfikacja metod i testów mikrobiologicznych.2
T-A-3Serotypowanie bakterii.2
T-A-4MALDI TOF MS jako zaawansowana metoda identyfikacji bakterii.2
T-A-5Testy API jako narzędzie w identyfikacji bakterii.1
T-A-6Oznaczanie kwasów tłuszczowych jako metoda identyfikacji bakterii. Różnice w składzie kwasów tłuszczowych u bakterii Gram+ i Gram-.2
T-A-7Zastosowanie spektrofotometrii INFRARED w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-A-8Sekwencjonowanie DNA.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie specyficzności, selektywności i żyzności podłoży bakteriologicznych. Opracowanie niezbędnej dokumentacji.7
T-L-2Petrifilmy 3M - praktyczne zastosowanie. metoda oznaczeń.5
T-L-3Podłoża chromogenne w identyfikacji szczepów bakteryjnych izolowanych z żywności, środowiska i materiałów klinicznych.5
T-L-4Określanie przynależnosci serologicznej na przykładzie L. monocytogenes i S. enetritidis.8
T-L-5Walidacja wybranej metody diagnoistycznej.7
T-L-6Mechanizmy opornosci bakterii - projektowanie badań.7
T-L-7Testy dwykorzystywane w diagnostyce lekarskiej; Candifast, Mycoplasma, wykrywanie karbapenemaz.6
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do egzaminu15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B6_W01Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B6_U01Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_B6_K01Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0