Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony środowiska przyrodniczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie2
T-A-2Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych4
T-A-3Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku2
T-A-4Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwosci i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.3
T-A-5Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów integrowanej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
15
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata2
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Formy antropopresji i ich zagrożenie dla bioróżnorodności2
T-W-5Rola europejskiej sieci Natura 2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej4
T-W-6Znaczenie monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej4
T-W-7Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróznorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikajace z obecnosci chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów3
T-W-8Czynniki oddziaływujace na produkcje nasion chwastów i reprodukcje z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roslin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartosc i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby3
T-W-9Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany różnorodności gatunkowej i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwosci.4
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia: zapobiegawcza,agrotechniczno-mechaniczana, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin przy zachowaniu różnorodność gatunkowej agrocenoz5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3konsultacje15
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodfzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu8
A-W-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
A-W-6zaliczenie formy zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2analiza materiałów źródłowych
M-3prezentacja ustna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: esej
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O04-1_W01
student definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
TRL_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03C-1T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O04-1_U01
student prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-8, T-A-5M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O04-1_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O04-1_W01
student definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O04-1_U01
student prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O04-1_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A., Różnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie2
T-A-2Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych4
T-A-3Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku2
T-A-4Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwosci i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.3
T-A-5Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów integrowanej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata2
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Formy antropopresji i ich zagrożenie dla bioróżnorodności2
T-W-5Rola europejskiej sieci Natura 2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej4
T-W-6Znaczenie monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej4
T-W-7Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróznorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikajace z obecnosci chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów3
T-W-8Czynniki oddziaływujace na produkcje nasion chwastów i reprodukcje z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roslin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartosc i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby3
T-W-9Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany różnorodności gatunkowej i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwosci.4
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia: zapobiegawcza,agrotechniczno-mechaniczana, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin przy zachowaniu różnorodność gatunkowej agrocenoz5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3konsultacje15
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodfzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu8
A-W-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
A-W-6zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O04-1_W01student definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W07ma uporządkowany zakres wiedzy z agroekologii, obejmujący między innymi podstawowe pojęcia i definicje, rodzaje środowisk, ekologię organizmu i popula-cji, czynniki ekologiczne, agroekologiczną ocenę gleb, metody oceny wpływu czynników ekologicznych na efekty produkcji polowej, strukturę i znaczenie agrobiocenozy i agroekosystemu, zbiorowiska roślinne, umożliwiającą zrozu-mienie funkcjonowanie ekosystemów i wpływu czynników ekologicznych na rozwój i plonowanie roślin;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-6Znaczenie monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów
T-A-3Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku
T-W-4Formy antropopresji i ich zagrożenie dla bioróżnorodności
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-5Rola europejskiej sieci Natura 2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-9Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany różnorodności gatunkowej i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwosci.
T-W-7Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróznorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikajace z obecnosci chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów
T-W-10Metody ograniczania zachwaszczenia: zapobiegawcza,agrotechniczno-mechaniczana, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin przy zachowaniu różnorodność gatunkowej agrocenoz
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O04-1_U01student prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-4Formy antropopresji i ich zagrożenie dla bioróżnorodności
T-A-2Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych
T-W-5Rola europejskiej sieci Natura 2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
T-W-6Znaczenie monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie
T-W-8Czynniki oddziaływujace na produkcje nasion chwastów i reprodukcje z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roslin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartosc i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby
T-A-5Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów integrowanej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-3prezentacja ustna
M-2analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: esej
S-3Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O04-1_K01student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-4Formy antropopresji i ich zagrożenie dla bioróżnorodności
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-A-1Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie
T-A-3Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku
T-W-6Znaczenie monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej
T-W-5Rola europejskiej sieci Natura 2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów
T-A-2Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2analiza materiałów źródłowych
M-3prezentacja ustna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: esej
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0