Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu Techniki Cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe odpowiadajace treści wykładów.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa.2
T-W-2Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny.2
T-W-3Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne.2
T-W-5Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd.2
T-W-6Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych.15
A-A-3Konsultacje10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O15-2_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
TRL_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O15-2_U01
Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz racjonalnie je użytkować.
TRL_1A_U18, TRL_1A_U19, TRL_1A_U07, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O15-2_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O15-2_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O15-2_U01
Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz racjonalnie je użytkować.
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O15-2_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szkorowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
  2. Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja. Podstawy., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T. (red.), Wentylacja-Klimatyzacja-Ogrzewanie. Projektowanie-Montaż-Eksploatacja-Modernizacja, Verlag Dashofer, Warszawa, 2012
  2. Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek, Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła Woda, Omni-Scala, Wrocław, 2008
  3. Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe odpowiadajace treści wykładów.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa.2
T-W-2Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny.2
T-W-3Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne.2
T-W-5Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd.2
T-W-6Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych.15
A-A-3Konsultacje10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O15-2_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne.
T-W-3Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd.
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa.
T-W-2Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny.
T-W-6Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O15-2_U01Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz racjonalnie je użytkować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne.
T-W-3Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd.
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa.
T-W-2Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny.
T-W-6Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła.
T-A-1Przykłady obliczeniowe odpowiadajace treści wykładów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O15-2_K01Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne.
T-W-3Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd.
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa.
T-W-2Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny.
T-W-6Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0