Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstawowych zagadnień z gleoznawstwa,produkji roślinnej i zwięrzęcej oraz maszyn i budowli rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Konsultacje15
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
TRL_1A_W08R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
TRL_1A_U21, TRL_1A_U29, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_K01
Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_K01
Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Sawiłow E, Elementy wyceny nieruchomości rolnych, KPiUTW, AR, Wrocław, Wrocław, 2001
  2. Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wycena pojazdów i maszyn., ART. Olsztyn, Olsztyn, 1998
  3. Klimek T., Podstawy wyceny wartości środków technicznych., Bomis Press Poznań, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia dzia-łalności gospodarczej 3)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psy-chofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekono-miczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_K01Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania