Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Zamykanie obiegów wodnych w zakładach przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zamykanie obiegów wodnych w zakładach przemysłu spożywczego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 13 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z chemii, ekologii i technologii żywności z zakresu kierunku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z modelami godpodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, z ukierunkowaniem na układy recyrkulacyjne wraz z procesami uzdatniającymi wodę w takich obiegach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Porcesy oczyszczania wody - sedymentacja3
T-L-2Porcesy oczyszczania wody - flotacja3
T-L-3Porcesy oczyszczania wody - koagulacja4
T-L-4Uzdatnianie wody do celów chłodniczych - szczepienie wody kwasem i dekarbonizacja wapnem3
13
wykłady
T-W-1Modele gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych. Zamykanie obiegów wodnych.3
T-W-2Zasady opracowywania Najlepszych Dostępnych Technik (BAT) i przykładowe założenia BAT dla wybranych zakładów przemysłu spożywczego mające na celu optymalizację wykorzystania obiegów wodnych.2
T-W-3Charakterystyka zanieczyszczeń obiegów wodnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego3
T-W-4Procesy oczyszczania wody i jej uzdatniania do celów przemysłowych3
T-W-5Podstawowe metody modyfikacji struktur sieci wodnych (graficzne, algorytmiczne, numeryczne, metody zintegrowane)2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium końcowego10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu5
A-W-3Utrwalenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie do kolokwium końcowego12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład inforacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3pogadanka i metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z realizacji ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania z przeprowadzonych zadań praktycznych)
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_W01
Ma podstawową wiedzę o gospoddarce wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego. Zna ogólną charakterystykę strumieni zanieczyszczonych w wybranych branzach spożywczych. Zna zasady BAT i procesy stosowane w oczyszczaniu i uzdatnianiu wody w obiegach zamkniętych. Zna metody modyfikacji struktur sieci wodnych.
TZiZ_1A_W16R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_U01
Student potrafi opracować modyfikację sieci wodnych oraz przeprowadzić doświadczenia mające na celu oczyszczenie i uzdatnienie wody wykorzystanej w obiegach zamkniętych.
TZiZ_1A_U21R1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość zagrozeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności i konieczności zamykania obiegów wodnych. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_W01
Ma podstawową wiedzę o gospoddarce wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego. Zna ogólną charakterystykę strumieni zanieczyszczonych w wybranych branzach spożywczych. Zna zasady BAT i procesy stosowane w oczyszczaniu i uzdatnianiu wody w obiegach zamkniętych. Zna metody modyfikacji struktur sieci wodnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu materiału przezentowanego w ramach wykładów w stopniu przekraczajacym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_U01
Student potrafi opracować modyfikację sieci wodnych oraz przeprowadzić doświadczenia mające na celu oczyszczenie i uzdatnienie wody wykorzystanej w obiegach zamkniętych.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić doświadczeń eksperymentalnych i obliczeniowych zwiazanych z realizacją treści programowych przedmiotu.
3,0Potrafi z pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
3,5Potrafi z niewielką pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje.
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje i wskazuje kierunki działań mające na celu zminimalizowanie antropopresji na środowisko naturalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D13tzpw1_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość zagrozeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności i konieczności zamykania obiegów wodnych. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności , nie rozumie konieczności zamykania obiegów wodnych , nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,0Student ptrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student ptrafi współpracować w zespole i potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i ją realizuje.
5,0Student ptrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia ktróą realizuje i motywuje innych do tego.

Literatura podstawowa

  1. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkkady, Warszawa, 1999, 2
  2. Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1996
  3. Krasowski E., Neryng A., Wojdalski J., Wybrane zagadnienia z gospodarki energetycznej i wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego, Wyd. AR, ublin, 1983
  4. Nawrocki J., Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne. Cz 1 i Cz2., PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porcesy oczyszczania wody - sedymentacja3
T-L-2Porcesy oczyszczania wody - flotacja3
T-L-3Porcesy oczyszczania wody - koagulacja4
T-L-4Uzdatnianie wody do celów chłodniczych - szczepienie wody kwasem i dekarbonizacja wapnem3
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych. Zamykanie obiegów wodnych.3
T-W-2Zasady opracowywania Najlepszych Dostępnych Technik (BAT) i przykładowe założenia BAT dla wybranych zakładów przemysłu spożywczego mające na celu optymalizację wykorzystania obiegów wodnych.2
T-W-3Charakterystyka zanieczyszczeń obiegów wodnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego3
T-W-4Procesy oczyszczania wody i jej uzdatniania do celów przemysłowych3
T-W-5Podstawowe metody modyfikacji struktur sieci wodnych (graficzne, algorytmiczne, numeryczne, metody zintegrowane)2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium końcowego10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu5
A-W-3Utrwalenie wiedzy teoretycznej i przygotowanie do kolokwium końcowego12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D13tzpw1_W01Ma podstawową wiedzę o gospoddarce wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego. Zna ogólną charakterystykę strumieni zanieczyszczonych w wybranych branzach spożywczych. Zna zasady BAT i procesy stosowane w oczyszczaniu i uzdatnianiu wody w obiegach zamkniętych. Zna metody modyfikacji struktur sieci wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z modelami godpodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, z ukierunkowaniem na układy recyrkulacyjne wraz z procesami uzdatniającymi wodę w takich obiegach.
Treści programoweT-W-1Modele gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych. Zamykanie obiegów wodnych.
T-W-3Charakterystyka zanieczyszczeń obiegów wodnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego
T-W-4Procesy oczyszczania wody i jej uzdatniania do celów przemysłowych
T-W-5Podstawowe metody modyfikacji struktur sieci wodnych (graficzne, algorytmiczne, numeryczne, metody zintegrowane)
T-W-2Zasady opracowywania Najlepszych Dostępnych Technik (BAT) i przykładowe założenia BAT dla wybranych zakładów przemysłu spożywczego mające na celu optymalizację wykorzystania obiegów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład inforacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu materiału przezentowanego w ramach wykładów w stopniu przekraczajacym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D13tzpw1_U01Student potrafi opracować modyfikację sieci wodnych oraz przeprowadzić doświadczenia mające na celu oczyszczenie i uzdatnienie wody wykorzystanej w obiegach zamkniętych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U21Potrafi scharakteryzować produkty uboczne i odpady przemysłu spożywczego oraz zaplanować metody i sposoby ich zagospodarowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z modelami godpodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, z ukierunkowaniem na układy recyrkulacyjne wraz z procesami uzdatniającymi wodę w takich obiegach.
Treści programoweT-L-1Porcesy oczyszczania wody - sedymentacja
T-L-2Porcesy oczyszczania wody - flotacja
T-L-3Porcesy oczyszczania wody - koagulacja
T-L-4Uzdatnianie wody do celów chłodniczych - szczepienie wody kwasem i dekarbonizacja wapnem
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z realizacji ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania z przeprowadzonych zadań praktycznych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić doświadczeń eksperymentalnych i obliczeniowych zwiazanych z realizacją treści programowych przedmiotu.
3,0Potrafi z pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
3,5Potrafi z niewielką pomocą prowadzącego przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne.
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje.
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane eksperymenty oraz opracować modyfikację sieci wodne. Poprawnie analizuje i interpretuje uzyskane informacje i wskazuje kierunki działań mające na celu zminimalizowanie antropopresji na środowisko naturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D13tzpw1_K01Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość zagrozeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności i konieczności zamykania obiegów wodnych. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z modelami godpodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, z ukierunkowaniem na układy recyrkulacyjne wraz z procesami uzdatniającymi wodę w takich obiegach.
Treści programoweT-W-1Modele gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych. Zamykanie obiegów wodnych.
T-W-3Charakterystyka zanieczyszczeń obiegów wodnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego
T-W-4Procesy oczyszczania wody i jej uzdatniania do celów przemysłowych
T-L-1Porcesy oczyszczania wody - sedymentacja
T-L-2Porcesy oczyszczania wody - flotacja
T-L-3Porcesy oczyszczania wody - koagulacja
T-L-4Uzdatnianie wody do celów chłodniczych - szczepienie wody kwasem i dekarbonizacja wapnem
T-W-5Podstawowe metody modyfikacji struktur sieci wodnych (graficzne, algorytmiczne, numeryczne, metody zintegrowane)
T-W-2Zasady opracowywania Najlepszych Dostępnych Technik (BAT) i przykładowe założenia BAT dla wybranych zakładów przemysłu spożywczego mające na celu optymalizację wykorzystania obiegów wodnych.
Metody nauczaniaM-3pogadanka i metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających ze stosowanych technologii w produkcji żywności , nie rozumie konieczności zamykania obiegów wodnych , nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,0Student ptrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student ptrafi współpracować w zespole i potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i ją realizuje.
5,0Student ptrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera w zespole. Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych ze stosowanych technologii w produkcji żywności, rozumie konieczność zamykania obiegów wodnych, ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia ktróą realizuje i motywuje innych do tego.