Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Fizjologia ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia ryb | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z anatomii ryb i biochemii |
W-2 | atudent powinien posiadać kompendium wiedzy z Anatomii i Biologii ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą dziedziny,prawami kierującymi czynnościami żywego organizmu, mechanizmami fizjologicznymi poszczególnych narządów i układów. Celem przedmiotu jest także poznanie przyczyn i skutków występowania zaburzeń, mechanizmów adaptacyjnych i kompensacyjnych organizmu ryby |
C-2 | - zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej, |
C-3 | - zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych | 13 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby); | 13 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 13 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach) |
M-5 | Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny z kolokwium, referatów oraz aktywności na zajęciach; |
S-5 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka | TZiZ_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_U01 Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U04 | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką | TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_U01 Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D3tzpw_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- N.W. Puczkow, Fizjologia ryb, Warszawa, 1968
- W.Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa, 2008
- E. Miętkiewski, Kurs fizjologii doświadczalnej, 1980
Literatura dodatkowa
- Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
- S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000
- S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000
- Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
- S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000
- K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, 2011
- Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
- W.S. Hoar & D.J. Randall, Fish physiology, 2011
- Stoskopf M.K., Fish Medicine, Saunders Co., 1993, 1, pp. 882
- K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, 2011
- Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
- W.S. Hoar & D.J. Randall, Fish physiology, 2011
- K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, 2011
- Stoskopf M.K., Fish Medicine, Saunders Co., 1993, 1, pp. 882
- W.S. Hoar & D.J. Randall, Fish physiology, 2011