Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności (blok)
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 39 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów: Chemia, Chemia żywności, Technologia mleczarska, Analiza i Ocena Jakośi, Technologia spożywczych produktów fermentowanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego6
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania6
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych3
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych3
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych3
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych3
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych3
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych3
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych3
39
wykłady
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych4
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek6
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych4
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury naukowej22
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury naukowej15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C21zcid_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
TZiZ_1A_W07, TZiZ_1A_W15R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C21zcid_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-2
TZiZ_1A_C21zcid_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-3, M-4S-2
TZiZ_1A_C21zcid_U03
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
TZiZ_1A_U03R1A_U08C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-3, M-4S-2
TZiZ_1A_C21zcid_U04
Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C21zcid_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
TZiZ_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K02C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C21zcid_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C21zcid_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_C21zcid_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
2,0Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, nie umie także oszacować czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania.
3,0Student nie potrafi pracować indywidualnie a tylko w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z dużymi trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
3,5Student z trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
4,0Student z niewielkimi trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
4,5Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
5,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
TZiZ_1A_C21zcid_U03
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować zaawansowanego tekstu zawierającego omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić go w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
3,0Student potrafi z niewielkimi trudnościami opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować podstawowy tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
3,5Student potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
4,0Student potrafi dobrze opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
4,5Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
5,0Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować zaawansowany tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
TZiZ_1A_C21zcid_U04
Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0Student nie potrafi opracować samodzielnie planu kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,0Student potrafi opracować samodzielnie dostateczny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,5Student potrafi opracować samodzielnie podstawowy plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,0Student potrafi opracować samodzielnie dobry plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,5Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
5,0Student potrafi opracować samodzielnie pełny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C21zcid_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
  3. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywnosci, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo AR, Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wydawnicza Adam, 1996
  2. Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego6
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania6
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych3
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych3
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych3
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych3
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych3
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych3
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych3
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych4
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek6
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych4
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury naukowej22
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury naukowej15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_U02Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, nie umie także oszacować czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania.
3,0Student nie potrafi pracować indywidualnie a tylko w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z dużymi trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
3,5Student z trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
4,0Student z niewielkimi trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
4,5Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
5,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_U03Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować zaawansowanego tekstu zawierającego omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić go w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
3,0Student potrafi z niewielkimi trudnościami opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować podstawowy tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
3,5Student potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
4,0Student potrafi dobrze opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
4,5Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
5,0Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować zaawansowany tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_U04Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować samodzielnie planu kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,0Student potrafi opracować samodzielnie dostateczny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
3,5Student potrafi opracować samodzielnie podstawowy plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,0Student potrafi opracować samodzielnie dobry plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
4,5Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
5,0Student potrafi opracować samodzielnie pełny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C21zcid_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-5Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych
T-L-7Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
T-L-10Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.