Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania inżynierskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 3,00,49zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,51egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej
W-2Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania)
W-3Grafika inżynierska (komputerowa)
W-4Mechanika z wytrzymałością materiałów
W-5Nauka o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
C-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
C-3Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-4Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania2
T-P-2Techniki przestrzennego modelowani części4
T-P-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób4
T-P-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej2
T-P-5Tolerancje i pasowania części maszyn4
T-P-6Obliczenia i projekt towe wybranego ustroju nośnego14
30
wykłady
T-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.2
T-W-2Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.2
T-W-3Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.4
T-W-4Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.2
T-W-5Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.2
T-W-6Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.1
T-W-7Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-8Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach i zaliczenie30
A-P-2Studia literatury i opracowanie koncepcji wydanego tematu projektu25
A-P-3Konsultacje15
A-P-4Poprawa i zaliczenie projektu5
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-5metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-6metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej
S-4Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-5Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-6Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-7Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
IPP4_1P_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-3
IPP4_1P_C09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
IPP4_1P_W03, IPP4_1P_W02C-5, C-4, C-3T-W-8, T-W-7M-5, M-6, M-4S-7, S-5, S-6, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C09_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
IPP4_1P_U02, IPP4_1P_U11C-2T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2M-3S-2, S-1
IPP4_1P_C09_U02
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
IPP4_1P_U05, IPP4_1P_U06C-5, C-4T-P-5, T-P-6M-5, M-6S-5, S-6, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C09_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
IPP4_1P_K01, IPP4_1P_K03C-1T-P-3, T-P-4, T-P-2M-3, M-2S-3
IPP4_1P_C09_K02
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
IPP4_1P_K02C-3T-P-5, T-P-6M-5, M-6, M-4S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
IPP4_1P_C09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C09_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać.
4,5Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.
IPP4_1P_C09_U02
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C09_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego.
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.
IPP4_1P_C09_K02
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
  3. Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984
  4. Kocańda S., Szala J., Podstawy obliczeń zmęczeniowych, PWN, Warszawa, 1985
  5. Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd.: Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
  6. Szewczyk K., Połączenia gwintowe, PWN, Warszawa, 1991
  7. Ochęduszko K., Koła zębate. Tom I. Konstrukcja, WNT, Warszawa, 2009, reprint wyd. 8, 1985
  8. Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
  3. Kapias K., SolidWorks 2001 Plus podstawy, Helion, Gliwice, 2003
  4. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
  5. Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007
  6. Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania2
T-P-2Techniki przestrzennego modelowani części4
T-P-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób4
T-P-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej2
T-P-5Tolerancje i pasowania części maszyn4
T-P-6Obliczenia i projekt towe wybranego ustroju nośnego14
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.2
T-W-2Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.2
T-W-3Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.4
T-W-4Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.2
T-W-5Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.2
T-W-6Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.1
T-W-7Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-8Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach i zaliczenie30
A-P-2Studia literatury i opracowanie koncepcji wydanego tematu projektu25
A-P-3Konsultacje15
A-P-4Poprawa i zaliczenie projektu5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
C-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
Treści programoweT-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.
T-W-2Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.
T-W-4Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.
T-W-5Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.
T-W-3Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.
T-W-6Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
IPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
C-4Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
Treści programoweT-W-8Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych
T-W-7Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn
Metody nauczaniaM-5metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-6metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
M-4metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład
S-5Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-6Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_U01Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U02Potrafi efektywnie używać dowolnych form komunikacji, pracować w grupie, używać specjalistycznej terminologii z zakresu inżynierii mechanicznej, brać aktywny udział w debatach, przygotować w języku polskim i obcym dokumentację dotyczącą rozwiązywanego zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPP4_1P_U11Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, symulacji działania i weryfikacji systemów produkcyjnych.
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania
T-P-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób
T-P-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej
T-P-2Techniki przestrzennego modelowani części
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać.
4,5Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_U02Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U05Potrafi tworzyć i posługiwać się modelami matematycznymi do analizy i oceny działania systemów produkcyjnych w różnych branżach przemysłu, wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii mechanicznej, a także analizować rozwiązania projektowe mechanicznych i mechatronicznych komponentów systemów produkcyjnych, ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
IPP4_1P_U06Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów oraz systemów mechanicznych i mechatronicznych, dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
C-4Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
Treści programoweT-P-5Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-6Obliczenia i projekt towe wybranego ustroju nośnego
Metody nauczaniaM-5metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-6metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-6Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPP4_1P_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dba o dorobek i tradycję zawodu.
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
Treści programoweT-P-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób
T-P-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej
T-P-2Techniki przestrzennego modelowani części
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego.
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C09_K02Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K02Jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji oraz do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych, także na rzecz interesu publicznego, uwzględniając wiedzę z zakresu aspektów prawnych i ekonomicznych, jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
Treści programoweT-P-5Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-6Obliczenia i projekt towe wybranego ustroju nośnego
Metody nauczaniaM-5metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-6metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
M-4metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-4Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu