Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w sterowaniu procesami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w sterowaniu procesami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość procesów i technik wytwarzania, znajomość statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznać studentów z typami procesów wytwórczych i schematami postępowania w ramach oceny stabilności i wydolności procesu.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń, zapoznanie z programem STATISTICA PL6
T-L-2Statystyka opisowa. Obliczanie parametrów opisowych zmiennych losowych na podstawie próby. Opis cech zmiennej losowej w oparciu o histogramy.6
T-L-3Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych.6
T-L-4Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych.6
T-L-5Planowanie doświadczeń, plany dwuwartościowe.6
30
wykłady
T-W-1Proces wytwórczy. Zmienność procesu, modele przebiegu procesu w czasie.2
T-W-2Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład zmiennej ciągłej - normalny.3
T-W-3Populacja (partia), próbka, tworzenie próbki. Parametry opisowe rozkładu empirycznego (średnia arytmetyczna, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, skośność, kurtoza). Histogram - rozkład empiryczny.2
T-W-4Wskaźniki wydolności procesu Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm i Cmk. Analiza i interpretacja wskaźników wydolności.3
T-W-5Statystyczne sterowanie procesem. Karty kontrolne procesu. Budowa i warunki stosowania kart kontrolnych. Określanie granic kontrolnych.3
T-W-6Podstawowe karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych: średnia arytmetyczna–odchylenie standardowe, średnia arytmetyczna–rozstęp, mediana–rozstęp, pojedyńczych obserwacji–rozstęp ruchomy. Interpretacja kart kontrolnych.3
T-W-7Karty kontrolne specjalne: MA, EWMA, CUSUM, Hotellinga. Karty przy nierównych licznościach próbek. Karty dla krótkich serii wyrobów.3
T-W-8Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych: ix, p, np., c, u. Interpretacja kart kontrolnych. Karty kontrolne dla krótkich serii.2
T-W-9Planowanie doświadczeń w sterowaniu procesami.4
T-W-10Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny alternatywnej.3
T-W-11Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny liczbowej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laborytoryjnych.5
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Udział w konsultacjach do wykładu5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-3Udział w egzaminie.2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
A-W-5Studiowanie literatury7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego
M-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń audytoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie wykorzystania metod statystycznych do oceny zdolności, stabilności i sterowania procesami.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pracy pisemnej obejmującej tematykę ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-1_W01
Student potrafi formułować zasady postępowania przy ocenie wydolności i stabilności procesu oraz objaśnić metody planowania eksperymentów stosowane w sterowaniu procesami.
IPP4_1P_W02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-11M-2, M-1, M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia niezbędne do oceny stabilności i zdolnosci procesu. Interpretować wyniki analiz ilościowych i identyfikować źródła niestabilności procesów.
IPP4_1P_U01, IPP4_1P_U04C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-1_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie zastosowań metod statystycznych w procesach wytwarzania. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
IPP4_1P_K02C-2, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-1_W01
Student potrafi formułować zasady postępowania przy ocenie wydolności i stabilności procesu oraz objaśnić metody planowania eksperymentów stosowane w sterowaniu procesami.
2,0Student nie potrafi poprawnie zdefiniować podstawowych wskaźników wydolności procesu oraz nie potrafi scharakteryzowac podstawowych kart kontrolnych.
3,0Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi scharakteryzować podstawowe karty kontrolne.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach oraz potrafi scharakteryzować poprawnie podstawowe karty kontrolne.
4,0Student potrafi poprawnie zdefiniować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach.
4,5Student potrafi poprawnie definiować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach. Potrafi wskazać uwarunkowania wprowadzania kart kontrolnych.
5,0Student potrafi poprawnie definiować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach. Potrafi wskazać uwarunkowania wprowadzania kart kontrolnych. Objaśnić zasady planowania eksperymentów w badaniach doświadczalnych i wyjaśnić ich przydatność w sterowaniu procesami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia niezbędne do oceny stabilności i zdolnosci procesu. Interpretować wyniki analiz ilościowych i identyfikować źródła niestabilności procesów.
2,0Student nie potrafi prawidłowo obliczyć podstawowych wskaźników wydolności procesu oraz dobrać karty kontrolnej dla monitorowania procesu.
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyć podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz dobrać kartę kontrolną dla monitorowania procesu.
3,5Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz dobrać podstawową kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu i ją przygotować.
4,0Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować i zinterpretować.
4,5Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować, i zinterpretować. Zaplanować plan eksperymentu dla wskazanego procesu.
5,0Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować i zinterpretować. Zaproponować wprowadzenie dodatkowej karty kontrolnej z grupy kart specjalnych. Zaplanować plan eksperymentu dla wskazanego procesu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-1_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie zastosowań metod statystycznych w procesach wytwarzania. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
2,0Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć ukierunkowanych na zastosowanie metod statystycznych w procesach wytwarzania.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie zajęć.
3,5
4,0Ujawnia aktywność w przygotowaniu i interpretacji rozwiązywanych zadań w trakcie zajęć.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i porzeszania nabywanych umiejętności w rozwiązywanych zadań związanych z wykorzystaniem analizy danych do sterowania procesami wytwórczymi.

Literatura podstawowa

  1. Płaska S., Wprowadzenie do statystycznego sterowania procesami technologicznymi., WPL, Lublin, 2000
  2. Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych., Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT., Poznań, 2009
  3. Sałaciński T., SPC statystyczne sterowanie procesami produkcji., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2009
  4. Hryniewicz O.., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością., Exit., Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami., PWN, Warszawa, 2007
  2. Dietrich E., Schulze A., Metody statystyczne w kwalifikacji środków pomiarowych maszyn i procesów produkcyjnych., Notika System., Warszawa, 2000
  3. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody., PWN., Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń, zapoznanie z programem STATISTICA PL6
T-L-2Statystyka opisowa. Obliczanie parametrów opisowych zmiennych losowych na podstawie próby. Opis cech zmiennej losowej w oparciu o histogramy.6
T-L-3Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych.6
T-L-4Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych.6
T-L-5Planowanie doświadczeń, plany dwuwartościowe.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces wytwórczy. Zmienność procesu, modele przebiegu procesu w czasie.2
T-W-2Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład zmiennej ciągłej - normalny.3
T-W-3Populacja (partia), próbka, tworzenie próbki. Parametry opisowe rozkładu empirycznego (średnia arytmetyczna, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, skośność, kurtoza). Histogram - rozkład empiryczny.2
T-W-4Wskaźniki wydolności procesu Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm i Cmk. Analiza i interpretacja wskaźników wydolności.3
T-W-5Statystyczne sterowanie procesem. Karty kontrolne procesu. Budowa i warunki stosowania kart kontrolnych. Określanie granic kontrolnych.3
T-W-6Podstawowe karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych: średnia arytmetyczna–odchylenie standardowe, średnia arytmetyczna–rozstęp, mediana–rozstęp, pojedyńczych obserwacji–rozstęp ruchomy. Interpretacja kart kontrolnych.3
T-W-7Karty kontrolne specjalne: MA, EWMA, CUSUM, Hotellinga. Karty przy nierównych licznościach próbek. Karty dla krótkich serii wyrobów.3
T-W-8Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych: ix, p, np., c, u. Interpretacja kart kontrolnych. Karty kontrolne dla krótkich serii.2
T-W-9Planowanie doświadczeń w sterowaniu procesami.4
T-W-10Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny alternatywnej.3
T-W-11Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny liczbowej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laborytoryjnych.5
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w konsultacjach do wykładu5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-3Udział w egzaminie.2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach30
A-W-5Studiowanie literatury7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-1_W01Student potrafi formułować zasady postępowania przy ocenie wydolności i stabilności procesu oraz objaśnić metody planowania eksperymentów stosowane w sterowaniu procesami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Zapoznać studentów z typami procesów wytwórczych i schematami postępowania w ramach oceny stabilności i wydolności procesu.
Treści programoweT-W-4Wskaźniki wydolności procesu Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm i Cmk. Analiza i interpretacja wskaźników wydolności.
T-W-2Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład zmiennej ciągłej - normalny.
T-W-8Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych: ix, p, np., c, u. Interpretacja kart kontrolnych. Karty kontrolne dla krótkich serii.
T-W-10Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny alternatywnej.
T-W-5Statystyczne sterowanie procesem. Karty kontrolne procesu. Budowa i warunki stosowania kart kontrolnych. Określanie granic kontrolnych.
T-W-7Karty kontrolne specjalne: MA, EWMA, CUSUM, Hotellinga. Karty przy nierównych licznościach próbek. Karty dla krótkich serii wyrobów.
T-W-6Podstawowe karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych: średnia arytmetyczna–odchylenie standardowe, średnia arytmetyczna–rozstęp, mediana–rozstęp, pojedyńczych obserwacji–rozstęp ruchomy. Interpretacja kart kontrolnych.
T-W-9Planowanie doświadczeń w sterowaniu procesami.
T-W-1Proces wytwórczy. Zmienność procesu, modele przebiegu procesu w czasie.
T-W-3Populacja (partia), próbka, tworzenie próbki. Parametry opisowe rozkładu empirycznego (średnia arytmetyczna, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, skośność, kurtoza). Histogram - rozkład empiryczny.
T-W-11Statystyczna kontrola odbiorcza wyrobów według oceny liczbowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie zdefiniować podstawowych wskaźników wydolności procesu oraz nie potrafi scharakteryzowac podstawowych kart kontrolnych.
3,0Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi scharakteryzować podstawowe karty kontrolne.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach oraz potrafi scharakteryzować poprawnie podstawowe karty kontrolne.
4,0Student potrafi poprawnie zdefiniować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach.
4,5Student potrafi poprawnie definiować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach. Potrafi wskazać uwarunkowania wprowadzania kart kontrolnych.
5,0Student potrafi poprawnie definiować i interpretować wskaźniki wydolności procesu oraz potrafi poprawnie charakteryzować i interpretować karty kontrolne przedstawione na zajęciach. Potrafi wskazać uwarunkowania wprowadzania kart kontrolnych. Objaśnić zasady planowania eksperymentów w badaniach doświadczalnych i wyjaśnić ich przydatność w sterowaniu procesami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-1_U01Student potrafi wykonać obliczenia niezbędne do oceny stabilności i zdolnosci procesu. Interpretować wyniki analiz ilościowych i identyfikować źródła niestabilności procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U01Posiada umiejętność samokształcenia się, w tym potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IPP4_1P_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych, mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz realizować eksperymenty numeryczne i symulacyjne procesów fizycznych, przedstawiać otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.
Treści programoweT-L-3Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych.
T-L-2Statystyka opisowa. Obliczanie parametrów opisowych zmiennych losowych na podstawie próby. Opis cech zmiennej losowej w oparciu o histogramy.
T-L-4Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych.
T-L-5Planowanie doświadczeń, plany dwuwartościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie wykorzystania metod statystycznych do oceny zdolności, stabilności i sterowania procesami.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pracy pisemnej obejmującej tematykę ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo obliczyć podstawowych wskaźników wydolności procesu oraz dobrać karty kontrolnej dla monitorowania procesu.
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyć podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz dobrać kartę kontrolną dla monitorowania procesu.
3,5Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki wydolności procesu oraz dobrać podstawową kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu i ją przygotować.
4,0Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować i zinterpretować.
4,5Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować, i zinterpretować. Zaplanować plan eksperymentu dla wskazanego procesu.
5,0Student potrafi prawidłowo obliczyć i zinterpretować wskaźniki wydolności procesu przedstawione na zajęciach. Dobrać kartę kontrolną dla monitorowania wskazanego procesu, ją przygotować i zinterpretować. Zaproponować wprowadzenie dodatkowej karty kontrolnej z grupy kart specjalnych. Zaplanować plan eksperymentu dla wskazanego procesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-1_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie zastosowań metod statystycznych w procesach wytwarzania. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K02Jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji oraz do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych, także na rzecz interesu publicznego, uwzględniając wiedzę z zakresu aspektów prawnych i ekonomicznych, jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów.
Treści programoweT-W-4Wskaźniki wydolności procesu Cp, Cpk, Pp, Ppk, Cpm i Cmk. Analiza i interpretacja wskaźników wydolności.
T-W-7Karty kontrolne specjalne: MA, EWMA, CUSUM, Hotellinga. Karty przy nierównych licznościach próbek. Karty dla krótkich serii wyrobów.
T-W-9Planowanie doświadczeń w sterowaniu procesami.
T-L-3Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych ciągłych.
T-L-2Statystyka opisowa. Obliczanie parametrów opisowych zmiennych losowych na podstawie próby. Opis cech zmiennej losowej w oparciu o histogramy.
T-L-4Karty kontrolne dla zmiennych ilościowych dyskretnych.
T-L-5Planowanie doświadczeń, plany dwuwartościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie wykorzystania metod statystycznych do oceny zdolności, stabilności i sterowania procesami.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć ukierunkowanych na zastosowanie metod statystycznych w procesach wytwarzania.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie zajęć.
3,5
4,0Ujawnia aktywność w przygotowaniu i interpretacji rozwiązywanych zadań w trakcie zajęć.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i porzeszania nabywanych umiejętności w rozwiązywanych zadań związanych z wykorzystaniem analizy danych do sterowania procesami wytwórczymi.