Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Zabiegi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne wielbłądowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabiegi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne wielbłądowatych
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmuzwierząt przeżuwających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków i ras wielbłądowatych, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu, prowadzenia profiilaktyki zootechnicznej oraz organizacją i prowadzeniem stad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Planowanie opieki nad oseskiem w przypadku śmierci matki, braku pokarmu, zaburzeń rozwojowych (porażenia, niedowłady). Zasady przeprowadzania masażu leczniczego u matki i oseska.1
T-L-2Zastosowanie termografii w ocenie stanu zdrowia młodych alpak, lam i wielbłądów. Monitoring zdalny i przetwarzanie wyników pomiarów z wykorzystaniem programów komputerowych.1
T-L-3Opracowanie programu profilaktyki chorób pasożytniczych (pasożyty wewnętrzne i zewnętrzne) dla alpak i wielbłądów z uwzględnieniem kierunku użytkowania oraz warunków utrzymania.1
T-L-4Zasady prawidłowego żywienia alpak z uwzględnieniem pielęgnacji (korekty) zębów. Strzyża i czesanie alpak i wielbłądów jako jeden z czynników pielęgnacji runa.1
T-L-5Korekta paznokci. Monitoring stanu zdrowotnego kończyn u wielbłądowatych – wykorzystanie kamery termowizyjnej. Zabiegi pielęgnacyjne związane ze schorzeniami racic. Postępowanie w przypadku uszkodzenia stopy – zabiegi pielęgnacyjne i usprawniające motorykę kończyny.1
T-L-6Zastosowanie hydroterapii w schorzeniach układu ruchu u wielbłądowatych. Rehabilitacja pacjenta ortopedycznego i neurologicznego na przykładzie konkretnych przypadków – studium przypadków.2
7
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie wielbłądowatych. Rasy i odmiany alpak, lam, wielbłądów utrzymywanych na świecie. Trudności wynikające z chowu i hodowli wielbłądowatych w hodowlach zamkniętych. Zasady prowadzenia pracy hodowlanej.1
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na poziom produkcji alpak, lam i wielbłądów.1
T-W-3Behawior alpak i wielbłądów (socjalny, pokarmowy, płciowy, lokomotoryczny). Anomalie behawioralne u wielbłądowatych.1
T-W-4Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych.3
T-W-5Zasady bezpiecznego transportu alpak, lam i wielbłądów.1
T-W-6Zabiegi groomerskie wykonywane podczas wystaw hodowlanych oraz Alpaka show. Przygotowanie zwierząt do wystaw, pokazów, sesji zdjęciowych oraz do pracy z dziećmi.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.9
A-L-3Przygotowanie projektu/programu.6
A-L-4Prezentacja projektu/programu.6
A-L-5Konsultacje naukowe.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.7
A-W-3Konsultacje naukowe.6
A-W-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.6
A-W-5Zaliczenie treści wykładów.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu/programu profilaktycznego i sposobu prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B06.02_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji.
ZO_2A_W04C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B06.02_U01
Student potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne.
ZO_2A_U07C-1T-L-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B06.02_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
ZO_2A_K06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B06.02_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznymi potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B06.02_U01
Student potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B06.02_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anna Morales Villavicencio, Chów i hodowla alpak żywienie rozród choroby, Multico, Warszawa, 2020
  2. Del Pueyo Montesinos G., Fizjoterapia i rehabilitacja w weterynarii, Urban Partner, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie opieki nad oseskiem w przypadku śmierci matki, braku pokarmu, zaburzeń rozwojowych (porażenia, niedowłady). Zasady przeprowadzania masażu leczniczego u matki i oseska.1
T-L-2Zastosowanie termografii w ocenie stanu zdrowia młodych alpak, lam i wielbłądów. Monitoring zdalny i przetwarzanie wyników pomiarów z wykorzystaniem programów komputerowych.1
T-L-3Opracowanie programu profilaktyki chorób pasożytniczych (pasożyty wewnętrzne i zewnętrzne) dla alpak i wielbłądów z uwzględnieniem kierunku użytkowania oraz warunków utrzymania.1
T-L-4Zasady prawidłowego żywienia alpak z uwzględnieniem pielęgnacji (korekty) zębów. Strzyża i czesanie alpak i wielbłądów jako jeden z czynników pielęgnacji runa.1
T-L-5Korekta paznokci. Monitoring stanu zdrowotnego kończyn u wielbłądowatych – wykorzystanie kamery termowizyjnej. Zabiegi pielęgnacyjne związane ze schorzeniami racic. Postępowanie w przypadku uszkodzenia stopy – zabiegi pielęgnacyjne i usprawniające motorykę kończyny.1
T-L-6Zastosowanie hydroterapii w schorzeniach układu ruchu u wielbłądowatych. Rehabilitacja pacjenta ortopedycznego i neurologicznego na przykładzie konkretnych przypadków – studium przypadków.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie wielbłądowatych. Rasy i odmiany alpak, lam, wielbłądów utrzymywanych na świecie. Trudności wynikające z chowu i hodowli wielbłądowatych w hodowlach zamkniętych. Zasady prowadzenia pracy hodowlanej.1
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na poziom produkcji alpak, lam i wielbłądów.1
T-W-3Behawior alpak i wielbłądów (socjalny, pokarmowy, płciowy, lokomotoryczny). Anomalie behawioralne u wielbłądowatych.1
T-W-4Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych.3
T-W-5Zasady bezpiecznego transportu alpak, lam i wielbłądów.1
T-W-6Zabiegi groomerskie wykonywane podczas wystaw hodowlanych oraz Alpaka show. Przygotowanie zwierząt do wystaw, pokazów, sesji zdjęciowych oraz do pracy z dziećmi.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.9
A-L-3Przygotowanie projektu/programu.6
A-L-4Prezentacja projektu/programu.6
A-L-5Konsultacje naukowe.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.7
A-W-3Konsultacje naukowe.6
A-W-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.6
A-W-5Zaliczenie treści wykładów.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B06.02_W01Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków i ras wielbłądowatych, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu, prowadzenia profiilaktyki zootechnicznej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-1Planowanie opieki nad oseskiem w przypadku śmierci matki, braku pokarmu, zaburzeń rozwojowych (porażenia, niedowłady). Zasady przeprowadzania masażu leczniczego u matki i oseska.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie wielbłądowatych. Rasy i odmiany alpak, lam, wielbłądów utrzymywanych na świecie. Trudności wynikające z chowu i hodowli wielbłądowatych w hodowlach zamkniętych. Zasady prowadzenia pracy hodowlanej.
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na poziom produkcji alpak, lam i wielbłądów.
T-W-3Behawior alpak i wielbłądów (socjalny, pokarmowy, płciowy, lokomotoryczny). Anomalie behawioralne u wielbłądowatych.
T-W-4Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu/programu profilaktycznego i sposobu prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznymi potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B06.02_U01Student potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków i ras wielbłądowatych, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu, prowadzenia profiilaktyki zootechnicznej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-1Planowanie opieki nad oseskiem w przypadku śmierci matki, braku pokarmu, zaburzeń rozwojowych (porażenia, niedowłady). Zasady przeprowadzania masażu leczniczego u matki i oseska.
T-W-4Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych.
T-W-5Zasady bezpiecznego transportu alpak, lam i wielbłądów.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu/programu profilaktycznego i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B06.02_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K06Jest zdecydowany odpowiedzialnie wypełniać zadania zootechnika, dostosowując je do aktualnych potrzeb społecznych, a także swoją postawą przyczyniać się do podniesienia rangi wykonywanego zawodu, szczególnie poprzez przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków i ras wielbłądowatych, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu, prowadzenia profiilaktyki zootechnicznej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-W-3Behawior alpak i wielbłądów (socjalny, pokarmowy, płciowy, lokomotoryczny). Anomalie behawioralne u wielbłądowatych.
T-W-4Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych.
T-W-5Zasady bezpiecznego transportu alpak, lam i wielbłądów.
T-W-6Zabiegi groomerskie wykonywane podczas wystaw hodowlanych oraz Alpaka show. Przygotowanie zwierząt do wystaw, pokazów, sesji zdjęciowych oraz do pracy z dziećmi.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0