Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Radomski <wbia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 7 2,00,50zaliczenie
konwersatoriaK3 8 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zainteresowanie zagadnieniami relacji nauka - technika - społeczeństwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie7
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć1
8
wykłady
T-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym1
T-W-2Skala komunikacje społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna1
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści1
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)1
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej1
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy1
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach7
A-K-2Studia literaturowe w zakresie zadanych tematów55
A-K-3Przygotowanie indywidualnych pisemnych opracowań na zadane tematy, które będą analizowane w panelu dyskusyjnym27
A-K-4Zaliczenie konwersatoriów1
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-4Zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/A-09_W01
Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
B_3A_W03, B_3A_W04, B_3A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/A-09_U01
Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
B_3A_U03, B_3A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3A_S3/A-09_K01
Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
B_3A_K01, B_3A_K05, B_3A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/A-09_W01
Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
2,0
3,0Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/A-09_U01
Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością prowadzenia dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3A_S3/A-09_K01
Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność i kompetencje w zakresie roli przyszłego uczonego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przedmiot autorski - Materiały dostarczane na bieżąco słuchaczom

Literatura dodatkowa

  1. Materiały dostarczane na bieżąco słuchaczom

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie7
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym1
T-W-2Skala komunikacje społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna1
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści1
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)1
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej1
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy1
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef1
7

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach7
A-K-2Studia literaturowe w zakresie zadanych tematów55
A-K-3Przygotowanie indywidualnych pisemnych opracowań na zadane tematy, które będą analizowane w panelu dyskusyjnym27
A-K-4Zaliczenie konwersatoriów1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-4Zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/A-09_W01Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu, zachowując reguły poprawnych pod względem logicznym rozumowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów takich badań.
B_3A_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
B_3A_W05Posiada podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej, przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego, a także wiedzę o nowoczesnych technologiach kształcenia studentów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacje społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi przedstawić zadany problem zgodnie z zasadami poprawnego metodologicznie formułowania problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/A-09_U01Doktorant wykazuje umiejętność komunikowania się ze środowiskiem akademicki, inżynierskim oraz ze społeczeństwem. Odejście od hermetycznych form prezentowania osiągnięć badawczych, dydaktycznych i technicznych. Rozszerzenie rozumienia roli i zadań współczesnych ludzi nauki i techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
B_3A_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacje społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje się umiejętnością prowadzenia dyskusji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3A_S3/A-09_K01Doktorant uzyskuje kompetencje w zakresie działalności naukowo-badawczej oraz społecznej, poznając kreatywność roli uczonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
B_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
B_3A_K07Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zasadami komunikacji społecznej, jako narzędzia porozumienia w różnych obszarach ich bieżącej i przyszłej działalności - inżynierskiej, naukowej i dydaktycznej na poziomie akademickim. Wszystkie te obszary powinny być zrozumiałe dla ogółu społeczeństwa i środowisk, w których wymieniona działalność jest prowadzona oraz być przez nieakceptowana, co wymaga umiejętności odpowiedniego argumentowania.
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej oraz prezentacji zagadnień z zakresu komunikacji społecznej
Treści programoweT-W-1Rola komunikacji społecznej w życiu gospodarczym, technicznym i akademickim oraz naukowym
T-W-2Skala komunikacje społecznej – indywidualna, grupowa, krajowa, międzynarodowa i globalna
T-W-3Rola języka w komunikacji społecznej – porozumienie i bariery, manipulacja w przekazywaniu treści
T-W-4Komunikacja społeczna w życiu naukowym – formy i treści, relacje mistrz – uczeń (lub ich brak)
T-W-5Komunikacja społeczna w dydaktyce akademickiej
T-W-6Komunikacja społeczna w życiu technicznym – w budownictwie oraz w architekturze i urbanistyce i ochronie środowiska. Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Relacje fachowcy-niefachowcy
T-W-7Coaching jako forma ulepszania komunikacji społecznej – relacje szef - podwładni i podwładni – szef
T-K-1Panel dyskusyjny po każdym wykładzie
T-K-2Podsumowanie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z zadanych opracowań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w panelu dyskusyjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność i kompetencje w zakresie roli przyszłego uczonego
3,5
4,0
4,5
5,0