Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Geologia z gleboznawstwem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia z gleboznawstwem | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Minerały oraz skały magmowe – rozpoznawanie metodą organoleptyczną, oznaczanie, właściwości, znaczenie. | 2 |
T-A-2 | Podstawowe skały macierzyste gleb – skały osadowe – oznaczanie, właściwości, znaczenie. | 2 |
T-A-3 | Oznaczanie właściwości chemicznych i fizycznych gleb oraz ich wpływ na rośliny i mikroorganizmy. | 2 |
T-A-4 | Cechy morfologiczne gleb – różnice w poszczególnych typach. | 2 |
T-A-5 | Zmienność typologiczna gleb. Określanie podstawowych właściwości gleb, ustalanie ich przynależności systematycznej. Zaliczenie w formir pisemnej | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa Ziemi i jej skład chemiczny. | 1 |
T-W-2 | Powstawanie, klasyfikacja minerałów i ich właściwości. | 1 |
T-W-3 | Skały magmowe i ich charakterystyka. | 1 |
T-W-4 | Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski. | 1 |
T-W-5 | Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. | 1 |
T-W-6 | Zlodowacenia i ich zasięgi. | 1 |
T-W-7 | Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski. | 1 |
T-W-8 | Zewnętrzne procesy geologiczne. | 1 |
T-W-9 | Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. | 1 |
T-W-10 | Właściwości chemiczne i fizyczne gleb. | 1 |
T-W-11 | Cechy morfologiczne profilu glebowego. | 1 |
T-W-12 | Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski i ich charakterystyka. | 1 |
T-W-13 | Ważniejsze procesy glebowo-typologiczne. | 1 |
T-W-14 | Opracowania kartograficzne. | 1 |
T-W-15 | Zaliczenie w formie pisemnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów oraz skał. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa oraz określić wpływ elementów przyrody nieożywionej na nw rozwój i funkcjonowanie flory i fauny | BL_1A_W01, BL_1A_W14 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby Które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | BL_1A_U02, BL_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | BL_1A_K01, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa oraz określić wpływ elementów przyrody nieożywionej na nw rozwój i funkcjonowanie flory i fauny | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy z zakresu mineraologii, petrografii i gleboznawstwa - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby Które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.3_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997