Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Fizjologia noworodka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia noworodka | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii fizjologicznej. |
W-3 | Wybrane zagadnienia z zoologii kręgowców. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej. |
C-2 | Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym. |
C-3 | Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | 2 |
T-A-2 | Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki. | 2 |
T-A-3 | Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej. | 2 |
T-A-4 | Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna). | 2 |
T-A-5 | Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia. | 2 |
T-W-2 | Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe. | 2 |
T-W-3 | Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy. | 2 |
T-W-4 | Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów. | 2 |
T-W-5 | Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
M-4 | Dyskusja panelowa. |
M-5 | Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.5_W01 Potrafi objaśniać mechanizmy adaptacyjne organizmu noworodka do środowiska. | BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_W02 Potrafi opisać zmiany rozwojowe czynności poszczególnych układów organizmu. | BL_1A_W13 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_W03 Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacj neonatalnej | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_W04 Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.5_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej. | BL_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_U02 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_U03 Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_U04 Ma umiejętność interpretowania podstawowych parametrów fizjologicznych w ocenie stanu zdrowia noworodka. | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_U05 Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt. | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_U06 Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł. | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.5_K01 Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego. | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_K02 Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | BL_1A_K02 | P1A_K03, P1A_K04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O4.5_K03 Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-4, M-5 | S-3 |
BL_1A_BL-S-O4.5_K04 Wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.5_W01 Potrafi objaśniać mechanizmy adaptacyjne organizmu noworodka do środowiska. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_1A_BL-S-O4.5_W02 Potrafi opisać zmiany rozwojowe czynności poszczególnych układów organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_1A_BL-S-O4.5_W03 Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacj neonatalnej | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_1A_BL-S-O4.5_W04 Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O4.5_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O4.5_U02 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O4.5_U03 Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O4.5_U04 Ma umiejętność interpretowania podstawowych parametrów fizjologicznych w ocenie stanu zdrowia noworodka. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O4.5_U05 Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O4.5_U06 Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. |
Literatura podstawowa
- Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.), Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii, PWRiL, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-09-01072-2
- Szczapa W. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000, ISBN 83-200-2475-7
- Monografie (t.1-7), Noworodek a środowisko (t. 7), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2011, ISBN 978-83-927907-1-6
Literatura dodatkowa
- Łozińska D., Twardowska I. (red), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993, ISBN 83-200-1735-1
- Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka (t.1, t.2), PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14463-7