Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Behawior rozrodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Behawior rozrodu | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu zoologii, fizjologii oraz biologii rozwoju zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych. |
C-2 | Doskonalenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z dostępnych źródeł informacji oraz umiejętności ich analizy, syntezy i prezentowania |
C-3 | Wdrażanie do dyscypliny pracy w grupie i współodpowiedzialności za pracę zespołową |
C-4 | Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej. | 3 |
T-W-2 | Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez) | 1 |
T-W-3 | Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych). | 2 |
T-W-4 | Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia") | 2 |
T-W-5 | Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach dotyczących przygotowania prezentacji (merytoryczne opracowanie tematu i zgadnień prezentacji, metody wyszukiwania i opracowywania wiadomości z dostępnych źródeł informacji) | 8 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i zdobywanie wiadomości z dostępnych źródeł informacji do przygotowania prezentacji | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 7 |
A-A-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie końcowe (omówienie i poprawa) | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Film dydaktyczny obrazujący zachowania rozrodcze różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku |
M-4 | Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezntacja - przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowywanych w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_W01 Student wyjaśnia zalety rozmnażania osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa | BL_1A_W11, BL_1A_W19 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O11.2_W02 Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań rozrodczych, objaśnia ich ewolucyjne uwarunkowania i znaczenie przystosowawcze u poszczególnych osobników oraz grup systematycznych zwierząt | BL_1A_W11, BL_1A_W19 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_U01 Student w interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozordczych zwierząt właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska | BL_1A_U05, BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O11.2_U02 Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania określonych przez prowadzącego zagadnień związanych z zachowaniami rozrodczymi | BL_1A_U05, BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_K01 Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową | BL_1A_K03, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-2, M-4 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O11.2_K02 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt | BL_1A_K01, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_W01 Student wyjaśnia zalety rozmnażania osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić zalet wynikających z rozmnażania osobników płciowych oraz z przewagi selekcyjnej ich potomstwa |
3,0 | Student wymienia niektóre zalety rozmnażania płciowego | |
3,5 | Student wymienia i ogólnie wyjaśnia niektóre zalety rozmnażania płciowego | |
4,0 | Student wymienia wszystkie zalety rozmnażania płciowego i ogólnie wyjaśnia niektóre z nich | |
4,5 | Student wymienia i ogólnie wyjaśnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego | |
5,0 | Student wymienia i wyczerpująco uzasadnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego | |
BL_1A_BL-S-O11.2_W02 Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań rozrodczych, objaśnia ich ewolucyjne uwarunkowania i znaczenie przystosowawcze u poszczególnych osobników oraz grup systematycznych zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowych wzorców zachowań rozrodczych |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych, nie umie jednak objaśnić ich znaczenia przystosowawczego | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych ogólnie wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania | |
4,0 | Student wymienia i charakteryzuje większość poznanych wzorców zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania | |
4,5 | Student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania większości z nich | |
5,0 | Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_U01 Student w interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozordczych zwierząt właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich przykładów do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych |
3,0 | Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów ilustrujących te zjawiska, ma jednak problem z uzasadnieniem doboru | |
3,5 | Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów i potrafi to uzasadnić | |
4,0 | Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt w większości dobiera właściwe przykłady i potrafi to uzasadnić | |
4,5 | Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze dobiera właściwe przykłady i wiele poprawnie uzasadnia | |
5,0 | Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska i potrafi to uzasadnić | |
BL_1A_BL-S-O11.2_U02 Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania określonych przez prowadzącego zagadnień związanych z zachowaniami rozrodczymi | 2,0 | Student nie potrafi pozyskać z różnych źródeł merytorycznie istotnych informacji do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi |
3,0 | Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje | |
3,5 | Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; starannie je opracowuje i prezentuje | |
4,0 | Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje | |
4,5 | Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; starannie je opracowuje i/lub prezentuje | |
5,0 | Student pozyskane z różnych źródeł informacje wykorzystuje do wyczerpującego zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi; student w opracowaniu i prezentacji wyróżnia się wnikliwością oraz dbałością o szczegóły |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.2_K01 Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu pracy własnej w efekty zespołu; nie wykazuje współodpowiedzialności za pracę grupową |
3,0 | Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-O11.2_K02 Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt |
3,0 | Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J. R., Davies N. B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Nukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nowakowska M., Dzikość serca. Wielka księga zachowań zwierząt., Wydawnictwo Edipresse Polska, Warszawa, 2004
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
- Sparks J., Walka płci, Grupa Wydawnicza Bertelsmann, Warszawa, 2001
- Strielnikoff D., Wielka encyklopedia zwierząt. Tom 1-30, Oxford Educational, Inowrocław, 2006