Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BŻ-S-O10.3_U01 | wykazuje umiejętność identyfikacji czynników sprzyjających rozwojowi określonych chorób cywilizacyjnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_U20 | posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia; |
---|
BL_1A_U04 | wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi; |
BL_1A_U09 | potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój |
---|
C-2 | zapoznanie studentów ze skutkami zdrowotnymi wynikającymi z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności |
Treści programowe | T-W-3 | Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie. |
---|
T-W-5 | Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych. |
T-A-3 | Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych. |
T-A-2 | Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego. |
T-W-2 | Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych |
T-A-1 | Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. |
T-W-4 | Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności. |
T-W-1 | Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową. |
Metody nauczania | M-2 | dyskusja dydaktyczna |
---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student wskazuje czynniki sprzyjające rozwojowi wybranych chorób cywilizacyjnych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |