Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Substancje konserwujące w produkcji żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje konserwujące w produkcji żywności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i funkcjonowania organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej stosowanych w konserwacji żywności substancji oraz ich wpływu na organizm. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi substancji konserwujących, metodami ich wykrywania w żywności oraz zastosowaniem tych substancji w produkcji karm dla zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni. | 2 |
T-A-2 | Olejki eteryczne - naturalne substancje antydrobnoustrojowe. Stosowanie olejków eterycznych jako konserwantów. | 1 |
T-A-3 | Efektywność i bezpieczeństwo stosowania parabenów. Parabeny – właściwości, zastosowanie i szkodliwość. | 1 |
T-A-4 | Konserwanty w żywieniu dzieci. Jak można uniknąć konserwantów. | 2 |
T-A-5 | Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe. | 2 |
T-A-6 | Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji. | 2 |
T-W-2 | Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym). | 4 |
T-W-3 | Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty. | 4 |
T-W-4 | Przepisy prawne regulujące stosowanie dozwolonych substancji dodatkowych. Mechanizm działania substancji konserwujących. | 2 |
T-W-5 | Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych. | 2 |
T-W-6 | Autentyczność produktów spożywczych (dodatek konserwantów). | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach. | 9 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na wskazany temat. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 7 |
A-W-4 | Konsultacje. | 6 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa. |
M-4 | Film dydaktyczny. |
M-5 | Praca w grupach przy przygotowaniu i omówieniu prezentacji. |
M-6 | Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studentów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena studenta na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przygotowania i omówienia prezentacji. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.3_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z dodatkami do żywności, potrafi wymienić najpopularniejsze dodatki utrwalające stosowane w nowoczesnej technologii żywności z uwzględnieniem ich wpływu na organizm człowieka. | BL_1A_W01 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-6 | M-4, M-3, M-5, M-2, M-6, M-1 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.3_U01 Po przeprowadzonych zajęciach student umie zaprezentować podstawowe założenia stosowania konserwantów naturalnych i chemicznych w żywności oraz potrafi wyszukiwać i wybierać produkty nie posiadające w swoim składzie konserwanty lub o mniejszym wpływie na organizm człowieka wykorzystując przy tym zdobytą na zajęciach wiedzę. | BL_1A_U20, BL_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-6, T-W-1, T-A-5 | M-2, M-6, M-1, M-3, M-5, M-4 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.3_K07 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat stosowania substancji konserwujących w żywności oraz ich wpływie na zdrowie w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Student jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowanych w żywności dodatków i wyborze produktów o najmniejszej zawartości syntetycznych środkó konserwujących. | BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-A-4, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-6 | M-6, M-2, M-5, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.3_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z dodatkami do żywności, potrafi wymienić najpopularniejsze dodatki utrwalające stosowane w nowoczesnej technologii żywności z uwzględnieniem ich wpływu na organizm człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia związane z substancjami konserwującymi stosowanymi w żywności.Potrafi scharakteryzować w stopniu dostatecznym wybrane substancje konserwujące i omówić ich wpływ na organizm. Student wymienia metody wykrywania substancji konserwujących w żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.3_K07 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat stosowania substancji konserwujących w żywności oraz ich wpływie na zdrowie w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Student jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowanych w żywności dodatków i wyborze produktów o najmniejszej zawartości syntetycznych środkó konserwujących. | 2,0 | |
3,0 | Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat dodatków konserwujących stosowanych w żywności oraz ich wpływu na organizm w oparciu o różne żródła naukowe.Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowania substancji konserwujących oraz wyborze produktów nie zawierających tych dodatków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borowska J., Owoce i warzywa jako źródło naturalnych przeciwutleniaczy (1)., Przem. Ferm., 2003, 5:11-12
- Ball S., Antyoksydanty w medycynie i życiu człowieka., Oficyna Wyd. Medyk, Warszawa, 2001
- Maniak B., Targoński Z., Przeciwutleniacze naturalne występujące w żywności., Przem. Ferm., 1996, 4:7-10
- Czerwińska D., Gulińska E., Podstawy żywienia człowieka., Wyd. Szkolne i Pedagog. Sp.Akc., Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Kostrzewa E., Aromatyzujące, konserwujące i barwiące właściwości przypraw ziołowych., Wiad. Zielar.,3, 1997, 17-19