Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ksenobiotyki w żywności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji |
C-2 | zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oszacowanie pobrania z dietą wybranych chemicznych zanieczyszczeń żywności. | 4 |
T-A-2 | Wpływ procesów technologicznych na zawartość wybranych zanieczyszczen chemicznych. | 2 |
T-A-3 | Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych. | 2 |
T-A-4 | Ocena działania toksycznego metali toksycznych i innych pierwiatsków śladowych (działanie rakotwórcze, wpływ na wzrost, długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych). | 4 |
T-A-5 | Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe). | 2 |
T-W-3 | Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. | 2 |
T-W-4 | Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka toksykologiczna głównych zanieczyszczeń żywności. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka toksykologiczna susbstancji dodowanych celowo do żywności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O6.4_W01 dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | BL_1A_W16, BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BL_1A_BŻ-S-O6.4_W02 zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji | BL_1A_W19 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O6.4_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | BL_1A_U06, BL_1A_U19 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O6.4_K01 umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O6.4_W01 dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | 2,0 | |
3,0 | student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BŻ-S-O6.4_W02 zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O6.4_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
- Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987