Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Tradycyjny wyrób serów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tradycyjny wyrób serów
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z tradycyjnym wyrobem serów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przydomowa produkcja serów białych twarogowych.2
T-A-2Sery robione w kuchni m.in. feta, mozarella, camembert.2
T-A-3Produkcja i właściwości serów góralskich.2
T-A-4Zasady wyrobu i produkcja serów i produktów seropodobnych. Sery smażone. Mechanizacja procesów wyrobu sera.4
10
wykłady
T-W-1Historia sera. Technologia w produkcji żywności dawniej i dziś.2
T-W-2Wyrób serów tradycyjnych i regionalnych. Gwarancja tradycyjności produktu.4
T-W-3Klasyfikacja serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.2
T-W-4Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie konspektu do zajęć praktycznych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_W01
Student zna podstawowe sposoby wyrobów serów, potrafi scharakteryzować wybrane sery regionalne i tradycyjne.
C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_U19
Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę i potrafi powiązać ją z praktyką.
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-4, T-A-3, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_K07
Potrafi powiązać teorię z praktyką.
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-1T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-A-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_W01
Student zna podstawowe sposoby wyrobów serów, potrafi scharakteryzować wybrane sery regionalne i tradycyjne.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady wyrobu sera. Potrafi scharakteryzować rodzaje serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_U19
Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę i potrafi powiązać ją z praktyką.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować wybrane domowe sposob produkcji sera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.3_K07
Potrafi powiązać teorię z praktyką.
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej. Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cichosz G., Technologia serów topionych., Oficyna Wydawnicza „Hoża”. Warszawa, Warszawa, 2000, 5 – 32
  2. Hanreich L., Zeltner E, SERY, masło, jogurt, kefir, MULTICO Oficyna Wydawnicza. Warszawa, Warszawa, 2009, 48 - 57
  3. Żuraw J., Chojnacki W., Jęsiak Z., Technologia serów twardych i półtwardych, Oficyna Wydawnicza „Hoża”. Warszawa, Warszawa, 1997, 123 – 131

Literatura dodatkowa

  1. Lipiński M., Bioinżynieria produkcji mleka surowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu., Poznań, 2010, 232 – 238

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przydomowa produkcja serów białych twarogowych.2
T-A-2Sery robione w kuchni m.in. feta, mozarella, camembert.2
T-A-3Produkcja i właściwości serów góralskich.2
T-A-4Zasady wyrobu i produkcja serów i produktów seropodobnych. Sery smażone. Mechanizacja procesów wyrobu sera.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia sera. Technologia w produkcji żywności dawniej i dziś.2
T-W-2Wyrób serów tradycyjnych i regionalnych. Gwarancja tradycyjności produktu.4
T-W-3Klasyfikacja serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.2
T-W-4Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie konspektu do zajęć praktycznych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.3_W01Student zna podstawowe sposoby wyrobów serów, potrafi scharakteryzować wybrane sery regionalne i tradycyjne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tradycyjnym wyrobem serów.
Treści programoweT-W-4Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających.
T-W-3Klasyfikacja serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.
T-W-2Wyrób serów tradycyjnych i regionalnych. Gwarancja tradycyjności produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady wyrobu sera. Potrafi scharakteryzować rodzaje serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.3_U19Umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę i potrafi powiązać ją z praktyką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tradycyjnym wyrobem serów.
Treści programoweT-W-4Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających.
T-A-3Produkcja i właściwości serów góralskich.
T-W-1Historia sera. Technologia w produkcji żywności dawniej i dziś.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować wybrane domowe sposob produkcji sera.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.3_K07Potrafi powiązać teorię z praktyką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tradycyjnym wyrobem serów.
Treści programoweT-A-4Zasady wyrobu i produkcja serów i produktów seropodobnych. Sery smażone. Mechanizacja procesów wyrobu sera.
T-W-3Klasyfikacja serów z uwzględnieniem konsystencji, stopnia twardości i sposobu przetwarzania.
T-W-2Wyrób serów tradycyjnych i regionalnych. Gwarancja tradycyjności produktu.
T-A-3Produkcja i właściwości serów góralskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej. Posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0