Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Wytwarzanie i ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytwarzanie i ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są ścisle z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii i prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).2
T-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.2
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).1
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).2
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.1
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.1
10
wykłady
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.2
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.1
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej1
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).1
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).1
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).1
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).2
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
BL_1A_W25, BL_1A_W22, BL_1A_W21, BL_1A_W27P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, P1A_W09, P1A_W11C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-6, T-A-4, T-A-7M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_U01
Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
BL_1A_U20, BL_1A_U14, BL_1A_U19, BL_1A_U17P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-1T-W-1, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-W-3, T-W-8, T-A-7, T-W-5M-4, M-3, M-1, M-5, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
BL_1A_K02, BL_1A_K05, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-W-8, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-A-1, T-A-6, T-A-2M-2, M-3, M-4, M-1, M-5S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu treści dotyczących wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_U01
Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi produktów tradycyjnych oraz regionalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Omawia wybrane etapy procedury wpisania wyrobu na Listę produktów tradycycjnych.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O4.1_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Z. Winawer, H. Wujec, Tradycyjne i regionalne produkty wysokiej jakości we wspólnej polityce rolnej. Poradnik dla producentów, Wydawnictwo Fundacja dla Polski, Warszawa, 2010
  2. K. Kieljan, O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów regionalnych i tradycyjnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków, 2011
  3. K. Vinaver K., J. Jasiński, Rzeczpospolita produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Stowarzyszenie Solidarność Francja Polska, „Agro-Smak” Fundacja Fundusz Współpracy, Międzynarodowe Centrum Badań nad Środowiskiem i Rozwojem, Paryż, 2004
  4. Ustawa o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz.U. 2005 r., Nr. 10, poz. 68 z późn. zm.), 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. Gąsiorowski (red.), O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).2
T-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.2
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).1
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).2
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.1
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.2
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.1
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej1
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).1
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).1
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).1
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).2
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.1_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W25zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
BL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
BL_1A_W21ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem nauk biologicznych
BL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu treści dotyczących wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.1_U01Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U14orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej oraz zagadnieniach ekonomicznych;
BL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi produktów tradycyjnych oraz regionalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Omawia wybrane etapy procedury wpisania wyrobu na Listę produktów tradycycjnych.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O4.1_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.
T-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.