Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Badania in vivo i in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania in vivo i in vitro
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW6 10 0,30,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii oraz biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
C-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.1
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.1
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.2
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.2
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.1
T-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.2
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.1
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.2
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.2
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.1
15
wykłady
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.1
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.9
9

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-C23_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1M-1S-1
BL_1A_BL-S-C23_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
BL_1A_W17P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07C-2T-L-4M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-C23_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
BL_1A_W04P1A_W01, P1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-L-5M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C23_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
BL_1A_U05P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4S-1
BL_1A_BL-S-C23_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
BL_1A_U05P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C23_K01
Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-C23_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu mechanizmów podziałów komórkowych in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje zjawisko genotoksyczności
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student poprawnie opisuje najważniejsze różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C23_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
2,0
3,0Student prezentuje warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych, bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C23_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
2,0
3,0Student prezentuje suche wyniki testu genotoksyczności bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.1
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.1
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.2
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.2
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.1
T-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.2
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.1
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.2
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.2
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.9
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C23_W01Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu mechanizmów podziałów komórkowych in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_W02Definiuje zjawisko genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje zjawisko genotoksyczności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_W03Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie opisuje najważniejsze różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_U01Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych, bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_U02Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje suche wyniki testu genotoksyczności bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C23_K01Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.