Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-A-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-A-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-A-4Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-A-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-A-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-A-3opracowanie wskazanego tematu5
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem poruszanych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_W03
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
BL_1A_W14, BL_1A_W25P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08, P1A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-2
BL_1A_BL-S-A2.2.1_W04
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
BL_1A_W09, BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
BL_1A_U02, BL_1A_U19P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-3T-A-1, T-A-3, T-A-6M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_K01
wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i umiejętność pracy w grupie
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_W03
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyka.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia większość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyka.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia większość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyka.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-A2.2.1_W04
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia większość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia większość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyka.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożeń wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożeń wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ trudnosci. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A2.2.1_K01
wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i umiejętność pracy w grupie
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
  2. Karczewski J., Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, PZWL, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-A-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-A-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-A-4Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-A-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-A-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z higieną człowieka5
A-A-3opracowanie wskazanego tematu5
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A2.2.1_W03omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W25zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-A-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-A-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-A-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-A-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjaśnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyka.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia większość z omawianych czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyka.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia większość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyka.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A2.2.1_W04objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-A-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-A-4Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-A-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia większość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia większość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyka.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A2.2.1_U01analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
BL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-A-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-A-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-A-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożeń wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożeń wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ trudnosci. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A2.2.1_K01wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-A-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-A-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-A-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-A-4Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-A-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-A-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem poruszanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.