Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii ogólnej, umiejetność przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych i przygotowania roztworów mianowanych.
W-2Znajomośc na poziomie szkoły średniej właściwości oraz metabolizmu podstawowych sładników nieorganicznych i organicznych (makro- i mikromolekuł) komórki i płynów ustrojowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat przebiegu głównych szlaków katabolicznych oraz anabolicznych aminokwasów i białek, mono- i polisacharydów, lipidów oraz regulujacych je mechanizmów.
C-2Nabycie umiejetności przeprowadzania podstawowych jakościowych i ilościowych analiz biochemicznych oraz podstawowej interpretacji otrzymanych wyników.
C-3Umiejętnośc pracy w zespole oraz rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania i pogłebiania wiedzy w związku z stałym rozwojem szeroko pojmowanej biochemii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie regulaminu pracowni biochemicznej,przepisów BHP i zasad własciwego uzytkowania aparatury i sprzętu.1
T-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy, wykrywanie aminokwasów aromatycznych w reakcji ksantoproteinowej, wykrywanie obecnosci grup sufhydrylowych. Oznaczanie stężenia mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.3
T-L-3Białka: wykrywanie wiązania peptydowego, kolorymetryczne oznaczanie białka metodą Lowry'ego, oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny.3
T-L-4Enzymy: wpływ pH na aktywność alfa-amylazy, oznaczanie aktywności amylazy slinowej metodą Bernefelda. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę.3
T-L-5Węglowodany: hydroliza polisacharydów i wykrywanie jej produktów. test tolerancji glukozy, krzywa cukrowa, wykrywanie glukozy i ciał ketonowych w moczu.3
T-L-6Lipidy osocza krwi i kwasy nukleinowe: oznaczanie stęzenia cholesterolu całkowitego, izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego.2
15
wykłady
T-W-1Metabolizm białek i aminokwasów. Źródla metaboliczne wolnych aminokwasów. Metabolizm szkieletów węglowych AA. Transaminacja i cykl mocznikowy. Aminokwasy źródlem czasteczek bilogicznie czynnych.4
T-W-2Enzymy jako biokatalizatory. Właściwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Specyficzność działania i substratowa enzymów. Mechanizm dzialania i regulacja ilości i aktywności enzymów.2
T-W-3Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Etapy komórkowego katabolizmu węglowodanów i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i mitochondrailny łańcuch oddechowy. Glukoneogeneza, glikogenoliza i glikogenogeneza.5
T-W-4Trawienie i wchłanianie lipidów. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Wwenatrzkomórkowa lipoliza, beta-oksydacja, ciała ketonowe. Synteza kwasów tłuszczowych i triglicerydów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Uczestnictwo w konultacjach.4
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do wykonania analiz laboratoryjnych.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładch15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów.12
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów.
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B5_W01
Student rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych procesów katabolicznych i anabolicznych w organizmie. Rozpznaje i wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. Zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Wymienia mechanizm działania poszczegolnych klas enzymów.
BL_1A_W01, BL_1A_W02, BL_1A_W09P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B5_U01
Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne, wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne i interpretuje ich wynik. Rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły komórkowe i zewnątzkomórkowe.
BL_1A_U12P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-5S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B5_K01
Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie i ma potrzebę ciąglego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-3
BL_1A_BL-S-B5_K02
Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B5_W01
Student rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych procesów katabolicznych i anabolicznych w organizmie. Rozpznaje i wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. Zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Wymienia mechanizm działania poszczegolnych klas enzymów.
2,0
3,0Student wybiórczo rozpoznaje i opisuje podstawy przebiegu procesów katabolicznych i anabolicznych w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej i węglowodanowej organizmu. W ograniczonym zakresie wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. W ograniczonym stopniu zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Zna główne klasy enzymów, ale opisuje mechanizm działania tylko niektórych z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B5_U01
Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne, wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne i interpretuje ich wynik. Rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły komórkowe i zewnątzkomórkowe.
2,0
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne i analizy laboratoryjne, poprawnie interpretuje wyniki większości z nich i interpretuje ich wynik. Wybiórczo rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły wewnątrz- i zewnątzkomórkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B5_K01
Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie i ma potrzebę ciąglego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
2,0
3,0Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie, ale nie widzi potrzeby systematycznego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-B5_K02
Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
2,0
3,0Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańkowski E, Biochemia, Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław, 2004
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Berg J.M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Manikowski W. i Weidner S., Biochemia Kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Murray R,K., Granner .D, Mayes P, A., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Murray R,K., Daryl Granner K, Mayes P, A., Rodwell V, W., Biochemia - krórkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
  4. Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie regulaminu pracowni biochemicznej,przepisów BHP i zasad własciwego uzytkowania aparatury i sprzętu.1
T-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy, wykrywanie aminokwasów aromatycznych w reakcji ksantoproteinowej, wykrywanie obecnosci grup sufhydrylowych. Oznaczanie stężenia mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.3
T-L-3Białka: wykrywanie wiązania peptydowego, kolorymetryczne oznaczanie białka metodą Lowry'ego, oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny.3
T-L-4Enzymy: wpływ pH na aktywność alfa-amylazy, oznaczanie aktywności amylazy slinowej metodą Bernefelda. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę.3
T-L-5Węglowodany: hydroliza polisacharydów i wykrywanie jej produktów. test tolerancji glukozy, krzywa cukrowa, wykrywanie glukozy i ciał ketonowych w moczu.3
T-L-6Lipidy osocza krwi i kwasy nukleinowe: oznaczanie stęzenia cholesterolu całkowitego, izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metabolizm białek i aminokwasów. Źródla metaboliczne wolnych aminokwasów. Metabolizm szkieletów węglowych AA. Transaminacja i cykl mocznikowy. Aminokwasy źródlem czasteczek bilogicznie czynnych.4
T-W-2Enzymy jako biokatalizatory. Właściwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Specyficzność działania i substratowa enzymów. Mechanizm dzialania i regulacja ilości i aktywności enzymów.2
T-W-3Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Etapy komórkowego katabolizmu węglowodanów i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i mitochondrailny łańcuch oddechowy. Glukoneogeneza, glikogenoliza i glikogenogeneza.5
T-W-4Trawienie i wchłanianie lipidów. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Wwenatrzkomórkowa lipoliza, beta-oksydacja, ciała ketonowe. Synteza kwasów tłuszczowych i triglicerydów.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Uczestnictwo w konultacjach.4
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do wykonania analiz laboratoryjnych.6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładch15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów.12
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B5_W01Student rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych procesów katabolicznych i anabolicznych w organizmie. Rozpznaje i wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. Zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Wymienia mechanizm działania poszczegolnych klas enzymów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
BL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat przebiegu głównych szlaków katabolicznych oraz anabolicznych aminokwasów i białek, mono- i polisacharydów, lipidów oraz regulujacych je mechanizmów.
Treści programoweT-W-1Metabolizm białek i aminokwasów. Źródla metaboliczne wolnych aminokwasów. Metabolizm szkieletów węglowych AA. Transaminacja i cykl mocznikowy. Aminokwasy źródlem czasteczek bilogicznie czynnych.
T-W-2Enzymy jako biokatalizatory. Właściwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Specyficzność działania i substratowa enzymów. Mechanizm dzialania i regulacja ilości i aktywności enzymów.
T-W-3Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Etapy komórkowego katabolizmu węglowodanów i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i mitochondrailny łańcuch oddechowy. Glukoneogeneza, glikogenoliza i glikogenogeneza.
T-W-4Trawienie i wchłanianie lipidów. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Wwenatrzkomórkowa lipoliza, beta-oksydacja, ciała ketonowe. Synteza kwasów tłuszczowych i triglicerydów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów.
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wybiórczo rozpoznaje i opisuje podstawy przebiegu procesów katabolicznych i anabolicznych w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej i węglowodanowej organizmu. W ograniczonym zakresie wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. W ograniczonym stopniu zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Zna główne klasy enzymów, ale opisuje mechanizm działania tylko niektórych z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B5_U01Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne, wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne i interpretuje ich wynik. Rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły komórkowe i zewnątzkomórkowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności przeprowadzania podstawowych jakościowych i ilościowych analiz biochemicznych oraz podstawowej interpretacji otrzymanych wyników.
Treści programoweT-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy, wykrywanie aminokwasów aromatycznych w reakcji ksantoproteinowej, wykrywanie obecnosci grup sufhydrylowych. Oznaczanie stężenia mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.
T-L-3Białka: wykrywanie wiązania peptydowego, kolorymetryczne oznaczanie białka metodą Lowry'ego, oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny.
T-L-4Enzymy: wpływ pH na aktywność alfa-amylazy, oznaczanie aktywności amylazy slinowej metodą Bernefelda. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę.
T-L-5Węglowodany: hydroliza polisacharydów i wykrywanie jej produktów. test tolerancji glukozy, krzywa cukrowa, wykrywanie glukozy i ciał ketonowych w moczu.
T-L-6Lipidy osocza krwi i kwasy nukleinowe: oznaczanie stęzenia cholesterolu całkowitego, izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego.
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne i analizy laboratoryjne, poprawnie interpretuje wyniki większości z nich i interpretuje ich wynik. Wybiórczo rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły wewnątrz- i zewnątzkomórkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B5_K01Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie i ma potrzebę ciąglego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat przebiegu głównych szlaków katabolicznych oraz anabolicznych aminokwasów i białek, mono- i polisacharydów, lipidów oraz regulujacych je mechanizmów.
Treści programoweT-W-1Metabolizm białek i aminokwasów. Źródla metaboliczne wolnych aminokwasów. Metabolizm szkieletów węglowych AA. Transaminacja i cykl mocznikowy. Aminokwasy źródlem czasteczek bilogicznie czynnych.
T-W-2Enzymy jako biokatalizatory. Właściwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Specyficzność działania i substratowa enzymów. Mechanizm dzialania i regulacja ilości i aktywności enzymów.
T-W-3Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Etapy komórkowego katabolizmu węglowodanów i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i mitochondrailny łańcuch oddechowy. Glukoneogeneza, glikogenoliza i glikogenogeneza.
T-W-4Trawienie i wchłanianie lipidów. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Wwenatrzkomórkowa lipoliza, beta-oksydacja, ciała ketonowe. Synteza kwasów tłuszczowych i triglicerydów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów.
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie, ale nie widzi potrzeby systematycznego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B5_K02Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych.
3,5
4,0
4,5
5,0