Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie |
C-2 | Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie |
C-3 | Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji | 2 |
T-L-2 | Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne | 4 |
T-L-3 | Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy | 4 |
T-L-4 | Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
T-L-5 | Rodzaje ruchów roślin | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny | 6 |
T-W-2 | Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie, fotooddychanie) | 6 |
T-W-3 | Gospodarka mineralna roślin | 6 |
T-W-4 | Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin | 6 |
T-W-5 | Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
T-W-6 | Mechanizmy ruchów roślinnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń labolatoryjnych | 6 |
A-L-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-4 | przygotowanie eseju na wybrany temat | 6 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Pokaz, demonstracja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_W01 zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | BL_1A_W01, BL_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BL_1A_BL-S-C4_W02 zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin | BL_1A_W12, BL_1A_W14 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_U01 Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin | BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-W-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_K01 Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_W01 zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach |
3,0 | Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić | |
4,0 | Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice | |
4,5 | Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów | |
5,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów. | |
BL_1A_BL-S-C4_W02 zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin | 2,0 | Student nie zna podstawowych czynników oraz ich wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne | |
3,5 | Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie wyjaśnić ich wpływ na te procesy | |
4,0 | Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi | |
4,5 | Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników. | |
5,0 | Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_U01 Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin | 2,0 | Student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyniki tych pomiarów |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | Student poprawnie przeprowadza pomiary większości cech i procesów fizjologicznych oraz dość efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
4,0 | Student dość sprawnie przeprowadza pomiary analizowanych wszystkich cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
4,5 | Student sprawnie przeprowadza pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów. Potrafi zinterpretować wyniki tych badań | |
5,0 | Student bardzo sprawnie przeprowadza, zarówno pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych, jak i dokonuje sprawnej i prawidłowej analizy uzyskanych wyników. Potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C4_K01 Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | 2,0 | nie umie współpracować w grupie i nie potrafi wykorzystać swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności | |
4,0 | sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi | |
4,5 | sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne | |
5,0 | bez problemu współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne, prowadzi dyskusje, jest dominująca |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roslin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej roślin, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998