Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Administracja w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Administracja w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. Powinien znać zadania i funkcjonowanie monitoringu środowiska naturalnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.2
T-A-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska2
T-A-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie3
T-A-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi2
9
wykłady
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne2
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska4
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska2
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów2
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń9
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających materiał5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej11
A-W-5przygotowanie prezentacji tematycznej5
A-W-6Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-1_W01
Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
OS_1A_W12, OS_1A_W14C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-1_U01
Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
OS_1A_U01, OS_1A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-1_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
OS_1A_K04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-1_W01
Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat organów administracyjnych związanych z ochroną środowiska. Potrafi przyporządkować odpowiednie procedury administracyjne do organów oraz do wyznaczonych procedur i obowiązków przedsiębiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-1_U01
Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzie administracyjne do założonego celu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-1_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie postępowanie administracyjne do założonych celów oraz wskazanych procedur
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kodeks postępowania administracyjnego. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi., Wolters Kluwer Polska, 2022
  2. Ustawa - Kodeks Postępowania Administracyjnego, SEJM.gov.pl, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.2
T-A-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska2
T-A-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie3
T-A-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne2
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska4
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska2
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów2
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń9
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających materiał5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej11
A-W-5przygotowanie prezentacji tematycznej5
A-W-6Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-1_W01Student ma wiedzę na temat systemu postepowania administracyjnego w Polsce oraz metod i narzędzi używanych w postępowaniach administracyjnych związanych z ochroną środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska
T-W-4Procedury administracyjne w ochronie środowiska w odniesieniu do poszczególnych organów
T-W-5Sposób kontroli przesytrzegania obowiązków przedsiębiorcy w ochronie środowiska w świetle postępowań administracyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę na temat organów administracyjnych związanych z ochroną środowiska. Potrafi przyporządkować odpowiednie procedury administracyjne do organów oraz do wyznaczonych procedur i obowiązków przedsiębiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-1_U01Student posiada umiejętność dobrania, opisania i zaproponowania odpaowiedniego postępowania administracyjnego w zależności od rozpatrywanego zagadnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-A-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska
T-A-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie
T-A-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi
T-W-2Organy administracji oraz instytucje ochrony środowiska
T-W-3Odpowiedzialność administracyjno-prawna w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego oraz potrafi dobrać odpowiednie narzędzie administracyjne do założonego celu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O10-1_K01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na temat metod i narzędzi używanych w administracji do zarządzania zasobami środowiska naturalnego oraz do odpowiedniego prowadzania postępowań administarcyjnych w przedsiebiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Analiza procedur w ochronie środowiska - wycinka drzew i krzewów oraz ochrona drzew w procesie inwestycyjnym.
T-A-2Analiza procedur w ochronie środowiska - ocena oddziaływania przedsięwzięcia, proces inwestycyjny a ochrona środowiska
T-A-3Analiza procedur w ochronie środowiska - pozwolenia i zgłoszenia emisyjne w przedsiębiorstwie
T-A-4Analiza procedur w ochronie środowiska wraz z elementami zarządzania kryzysowego związanego z zagrożeniami środowiskowymi
T-W-1Kodeks postępowania administracyjnego - najważaniejsze założenie proceduralne
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie postępowanie administracyjne do założonych celów oraz wskazanych procedur
3,5
4,0
4,5
5,0