Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczna uprawa roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczna uprawa roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, agroekologicznych podstaw produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia ekologicznej produkcji roślinnej we współczesnym świecie.
C-2Zapoznanie studenta z ekologicznymi metodami produkcji roślinnej.
C-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska poprzez dobór i stosowanie określonych metod ograniczenia zachwaszczenia i ochrony roślin.
C-4Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów środowiska przyrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technologia uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym (rośliny zbożowe, okopowe, bobowate, przemysłowe). Podstawowe różnice między uprawą konwencjonalną, a ekologiczną.4
T-A-2Nieinwazyjne metody uprawy roślin. Permakultura.2
6
wykłady
T-W-1Rolnictwo ekologiczne w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej.1
T-W-2Ogólne zasady uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-3Produkcja roślinna w gospodarstwie ekologicznym (zmianowanie i płodozmian, uprawa roli i nawożenie, dobór odmian).3
T-W-4Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-5Metody ograniczania zachwaszczenia w rolnictwie ekologicznym.1
T-W-6Ekologiczne przetwórstwo płodów rolnych.1
T-W-7Kontrola i certfikacja w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-8Znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów przyrodniczych środowiska.2
T-W-9Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych9
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-A-4Konsultacje.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.13
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ekologicznej produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, zmianowanie i płodozmian oraz ochronę roślin.
OS_1A_W07, OS_1A_W10C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w uprawie ekologicznej w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
OS_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_K01
Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
OS_1A_K01C-1, C-3, C-4, C-2T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ekologicznej produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, zmianowanie i płodozmian oraz ochronę roślin.
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w uprawie ekologicznej w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejętność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia.
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_K01
Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zaleceniach stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .

Literatura podstawowa

  1. G E Siebeneicher, Podrecznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Z Zbytka, Wybrane zagadnienia rolnictwa ekologicznego, PIMR, Poznań, 2004
  3. Tyburski J, Żakowska-Biemans S., Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A Dobosz-Idzik, Dobre praktyki w rolnictwie ekologicznym, PKODR Minikowo, 2018
  2. A Kowalska, Jakość i konkurencyjność w rolnictwie ekologicznym, Difiin SA, Warszawa, 2010
  3. M Golinowska, Rowzój rolnictwa ekologicznego, UWP, Wrocław, 2013
  4. J Błażej, Kompendium rolnictwa ekologicznego, UR, Rzeszów, 2011
  5. C A Kwiatkowski, E Harasim, Produkcja rolnicza a bezpieczenstwo żywności-wybrane aspekty, Spatium, Radom, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technologia uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym (rośliny zbożowe, okopowe, bobowate, przemysłowe). Podstawowe różnice między uprawą konwencjonalną, a ekologiczną.4
T-A-2Nieinwazyjne metody uprawy roślin. Permakultura.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo ekologiczne w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej.1
T-W-2Ogólne zasady uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-3Produkcja roślinna w gospodarstwie ekologicznym (zmianowanie i płodozmian, uprawa roli i nawożenie, dobór odmian).3
T-W-4Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-5Metody ograniczania zachwaszczenia w rolnictwie ekologicznym.1
T-W-6Ekologiczne przetwórstwo płodów rolnych.1
T-W-7Kontrola i certfikacja w rolnictwie ekologicznym.2
T-W-8Znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów przyrodniczych środowiska.2
T-W-9Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych9
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-A-4Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.13
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ekologicznej produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, zmianowanie i płodozmian oraz ochronę roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia ekologicznej produkcji roślinnej we współczesnym świecie.
C-2Zapoznanie studenta z ekologicznymi metodami produkcji roślinnej.
C-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska poprzez dobór i stosowanie określonych metod ograniczenia zachwaszczenia i ochrony roślin.
C-4Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Technologia uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym (rośliny zbożowe, okopowe, bobowate, przemysłowe). Podstawowe różnice między uprawą konwencjonalną, a ekologiczną.
T-A-2Nieinwazyjne metody uprawy roślin. Permakultura.
T-W-1Rolnictwo ekologiczne w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej.
T-W-2Ogólne zasady uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-W-3Produkcja roślinna w gospodarstwie ekologicznym (zmianowanie i płodozmian, uprawa roli i nawożenie, dobór odmian).
T-W-4Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-W-5Metody ograniczania zachwaszczenia w rolnictwie ekologicznym.
T-W-6Ekologiczne przetwórstwo płodów rolnych.
T-W-7Kontrola i certfikacja w rolnictwie ekologicznym.
T-W-8Znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów przyrodniczych środowiska.
T-W-9Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_U01Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w uprawie ekologicznej w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia ekologicznej produkcji roślinnej we współczesnym świecie.
C-2Zapoznanie studenta z ekologicznymi metodami produkcji roślinnej.
C-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska poprzez dobór i stosowanie określonych metod ograniczenia zachwaszczenia i ochrony roślin.
C-4Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-1Rolnictwo ekologiczne w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej.
T-A-1Technologia uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym (rośliny zbożowe, okopowe, bobowate, przemysłowe). Podstawowe różnice między uprawą konwencjonalną, a ekologiczną.
T-W-7Kontrola i certfikacja w rolnictwie ekologicznym.
T-W-2Ogólne zasady uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-W-5Metody ograniczania zachwaszczenia w rolnictwie ekologicznym.
T-A-2Nieinwazyjne metody uprawy roślin. Permakultura.
T-W-4Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-W-3Produkcja roślinna w gospodarstwie ekologicznym (zmianowanie i płodozmian, uprawa roli i nawożenie, dobór odmian).
T-W-6Ekologiczne przetwórstwo płodów rolnych.
T-W-8Znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów przyrodniczych środowiska.
T-W-9Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejętność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia.
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_K01Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia ekologicznej produkcji roślinnej we współczesnym świecie.
C-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska poprzez dobór i stosowanie określonych metod ograniczenia zachwaszczenia i ochrony roślin.
C-4Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów środowiska przyrodniczego.
C-2Zapoznanie studenta z ekologicznymi metodami produkcji roślinnej.
Treści programoweT-W-4Ochrona roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-W-8Znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zachowania walorów przyrodniczych środowiska.
T-W-3Produkcja roślinna w gospodarstwie ekologicznym (zmianowanie i płodozmian, uprawa roli i nawożenie, dobór odmian).
T-W-5Metody ograniczania zachwaszczenia w rolnictwie ekologicznym.
T-W-9Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego.
T-W-7Kontrola i certfikacja w rolnictwie ekologicznym.
T-W-1Rolnictwo ekologiczne w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej.
T-A-1Technologia uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym (rośliny zbożowe, okopowe, bobowate, przemysłowe). Podstawowe różnice między uprawą konwencjonalną, a ekologiczną.
T-W-2Ogólne zasady uprawy roślin w rolnictwie ekologicznym.
T-A-2Nieinwazyjne metody uprawy roślin. Permakultura.
T-W-6Ekologiczne przetwórstwo płodów rolnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zaleceniach stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .