Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne metody oceny jakości środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczne metody oceny jakości środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikrobiologii podstawowej iśrodowiskowej.
W-2Podstawy biochemii drobnoustrojów środowiskowych
W-3Znajpmość procesów i przemian metabolicznych i katabolicznych drobnoustrojów środowiskowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiska, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
C-2umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
C-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu mikrobiologii środowiska, nowoczesnych metod oceny jego stanu w celu wykorzystania w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.4
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych.4
T-A-3Metody i testy środowiskowe1
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań aplikacyjnych. Charakterystyka metod oceny jakośći środowiska.2
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.2
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.2
T-W-4Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-5Wybrane mikrbiologiczne oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i rządzenia.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2przgotowanie do zajęć4
A-A-3przygotowanie prezentacji tematu5
A-A-4przygotowanie do dwóch kolokwiów5
A-A-5konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-3Przygotowanie do dwóch kolokwiów16
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
A-W-5Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusje tematyczne
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów środowiskowych, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
OS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranej metody oceny jakości środowiska.
OS_1A_U05C-2, C-1T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-4S-2
OS_1A_O08-1_U02
Zna metody i test do oceny środowiska z użyciem mikrooganizmów.
OS_1A_U05C-3, C-2T-W-5, T-A-2, T-A-3M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiska.
OS_1A_K01C-2, C-1T-W-1M-1, M-3, M-2, M-4S-3, S-1, S-2
OS_1A_O08-1_K02
Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
OS_1A_K01C-3T-W-5, T-A-3M-3, M-4S-3, S-2
OS_1A_O08-1_K03
Dąży do poznania zasad znajomości metod i analiz oceny środowiska z udziałem drobnoustrojów
OS_1A_K01C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów środowiskowych, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w biotechnologii, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w bioprocesach.
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w bioprocesach podanych na zajęciach.
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii z opisem ich zastosowania w bioprocesach, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranej metody oceny jakości środowiska.
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów do wybranego przez siebie bioprocesu.
3,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.
OS_1A_O08-1_U02
Zna metody i test do oceny środowiska z użyciem mikrooganizmów.
2,0Brak zdolności do samodzielnego i wspomaganego przez prowadzącego zajęcia projektowania prostego procesu biotechnologicznego.
3,0Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5Umiejętność samodzielnego projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko kilku etapów, pozostałe etapy projektuje, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia .
4,0Umiejętność samodzielnego projektowania jednego prostego procesu biotechnologicznego.
4,5Umiejętność samodzielnego projektowania dwóch prostych procesów biotechnologicznych.
5,0Umiejętność samodzielnego projektowania trzech prostych procesów biotechnologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiska.
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .
OS_1A_O08-1_K02
Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
2,0Brak zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,0Ograniczone zaangażowanie w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ale brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
4,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ograniczona świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
4,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
5,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu. Skuteczne aktywizowanie pozostałych członków zespołu, inspirowanie studentów wiedzą i umiejętnościami.
OS_1A_O08-1_K03
Dąży do poznania zasad znajomości metod i analiz oceny środowiska z udziałem drobnoustrojów
2,0Całkowity brak potrzeby dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,0Częściowa potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, jednak w większości przypadków poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, w niektórych przypadkach poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
5,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu, samodzielne udoskonalanie zaproponowanego rozwiązania, co daje wyraz kreatywności studenta.

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław K. Błaszczyk, Mikrobiologia środowisk, PWN, 2022
  2. Jane Niklin, Simon Baker, Caroline Griffiths, Krótkie wykłady. Mikrobiologia, PWN, 2021
  3. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
  4. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologska i produkcji żywności., PWN, Warszawa, 2008
  5. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Ratlegle C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.4
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych.4
T-A-3Metody i testy środowiskowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań aplikacyjnych. Charakterystyka metod oceny jakośći środowiska.2
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.2
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.2
T-W-4Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-5Wybrane mikrbiologiczne oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i rządzenia.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2przgotowanie do zajęć4
A-A-3przygotowanie prezentacji tematu5
A-A-4przygotowanie do dwóch kolokwiów5
A-A-5konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-3Przygotowanie do dwóch kolokwiów16
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
A-W-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_W01Zna podstawowe grupy mikroorganizmów środowiskowych, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiska, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań aplikacyjnych. Charakterystyka metod oceny jakośći środowiska.
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w biotechnologii, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w bioprocesach.
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w bioprocesach podanych na zajęciach.
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii z opisem ich zastosowania w bioprocesach, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_U01Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranej metody oceny jakości środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiska, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów do wybranego przez siebie bioprocesu.
3,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_U02Zna metody i test do oceny środowiska z użyciem mikrooganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu mikrobiologii środowiska, nowoczesnych metod oceny jego stanu w celu wykorzystania w praktyce.
C-2umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
Treści programoweT-W-5Wybrane mikrbiologiczne oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i rządzenia.
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów środowiskowych.
T-A-3Metody i testy środowiskowe
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do samodzielnego i wspomaganego przez prowadzącego zajęcia projektowania prostego procesu biotechnologicznego.
3,0Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5Umiejętność samodzielnego projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko kilku etapów, pozostałe etapy projektuje, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia .
4,0Umiejętność samodzielnego projektowania jednego prostego procesu biotechnologicznego.
4,5Umiejętność samodzielnego projektowania dwóch prostych procesów biotechnologicznych.
5,0Umiejętność samodzielnego projektowania trzech prostych procesów biotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_K01Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2umiejętność doboru drobnoustrojów, metod oraz testów w ocenie jakości środowiska
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w mikrobiologii środowiska, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań aplikacyjnych. Charakterystyka metod oceny jakośći środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusje tematyczne
M-2wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
S-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_K02Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu mikrobiologii środowiska, nowoczesnych metod oceny jego stanu w celu wykorzystania w praktyce.
Treści programoweT-W-5Wybrane mikrbiologiczne oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i rządzenia.
T-A-3Metody i testy środowiskowe
Metody nauczaniaM-3dyskusje tematyczne
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,0Ograniczone zaangażowanie w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ale brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
4,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ograniczona świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
4,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
5,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu. Skuteczne aktywizowanie pozostałych członków zespołu, inspirowanie studentów wiedzą i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O08-1_K03Dąży do poznania zasad znajomości metod i analiz oceny środowiska z udziałem drobnoustrojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu mikrobiologii środowiska, nowoczesnych metod oceny jego stanu w celu wykorzystania w praktyce.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do mikrobiologii środowiska, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań aplikacyjnych. Charakterystyka metod oceny jakośći środowiska.
T-W-5Wybrane mikrbiologiczne oceny jakości w środowisku. Szybkie testy analityczne, aparaty i rządzenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Całkowity brak potrzeby dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,0Częściowa potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, jednak w większości przypadków poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, w niektórych przypadkach poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
5,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu, samodzielne udoskonalanie zaproponowanego rozwiązania, co daje wyraz kreatywności studenta.