Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
C-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.1
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.1
T-A-3Biotechnologia rolnicza. Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.1
T-A-4Samodzielna analiza funkcjonowania wybranej oczyszczalni ścieków, w tym zapoznanie z funkcjonującą w regionie OS Pomorzany w Szczecinie. Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów.3
6
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium.1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.3
T-L-4Biosynteza kwasów organicznych, wykorzystanie szczepów bakterii i grzybów.3
9
wykłady
T-W-1Kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska. Procesy biochemiczne jako podstawa biotechnologii środowiskowej. Skrining drobnoustrojów środowiskowych do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Metody pozyskania izolatów, badanie ich przydatności, zabezpieczenie aktywności enzymatycznej - przechowywanie. Podstawowe instalacje biotechnologiczne.2
T-W-2Biologiczne oczyszczanie ścieków. Bakterie i pierwotniaki w osadzie czynnym. Biochemia procesu oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z biogenów. Wpływ parametrów procesu oczyszczania na pracę mikroorganizmów, ocena dobrego i niewłasciwego stanu osadu czynnego. Biopreparaty i aktywatory przyspieszające rozkład zawiesin organicznch.3
T-W-3Rekultywacja gleb skażonych chemikaliami z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych - biochemia procesów i rozwiązania technologiczne. Czynniki wpływające na aktywnośc mikrooorganizmów, inhibitory aktywności. Przegląd biopreparatów dostępnych w obrocie handlowym.3
T-W-4Zastosowanie metody biofiltracji do dezodoryzacji gazów odlotowych. Rodzaje biofiltrów, biopłuczek. Wkorzystanie praktyczne technologii, przykłady funkcjonujących instalacji.3
T-W-5Beztlenowe procesy służące do zagospodarowania odpadów pochodzenia organicznego lub/i pozyskania energii (biogazownie rolnicze, przy oczyszczalni ścieków, wysypiskowe, fermentacja alkoholowa odpadów bogatych w węglowodany, glonów). Biochemia procesu metanogenezy, fermentacji alkoholowej, inhibitory procesu.Technologie.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia17
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zalczenia13
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4zapoznanie z literaturą naukową branżową10
A-W-5Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C24_W01
Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C24_U01
Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
OS_1A_U01C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C24_K01
Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
OS_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-L-4, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C24_W01
Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska, zna grupy mikroorganizmów wykorzystywane przemysłowo, jak i kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C24_U01
Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C24_K01
Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje pracę z pomocą prowadzącego, wykazuje się małym stopniem zaangażowania w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Długoński Jerzy - Redaktor, Biotechnologia drobnoustrojów w laboratorium i w praktyce : teoria, ćwiczenia i pracownie specjalistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łodź, 2022
  2. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  3. Mieczysław Błaszczyk, Agata Goryluk-Salmonowicz, Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów, PWN, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Heidrich, Grzegorz Stańko, Jakub Wróblewski., Złoża biologiczne w małych i średnich oczyszczalniach ścieków, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, 2020
  2. Mieczysław Kazimierz Błaszczyk, Biologiczne aspekty oczyszczania ścieków, PWN, 2019
  3. Krzysztof Pilarski, Wydajność procesu fermentacji metanowej w biogazowniach rolniczych, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.1
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.1
T-A-3Biotechnologia rolnicza. Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.1
T-A-4Samodzielna analiza funkcjonowania wybranej oczyszczalni ścieków, w tym zapoznanie z funkcjonującą w regionie OS Pomorzany w Szczecinie. Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów.3
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium.1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.3
T-L-4Biosynteza kwasów organicznych, wykorzystanie szczepów bakterii i grzybów.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska. Procesy biochemiczne jako podstawa biotechnologii środowiskowej. Skrining drobnoustrojów środowiskowych do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Metody pozyskania izolatów, badanie ich przydatności, zabezpieczenie aktywności enzymatycznej - przechowywanie. Podstawowe instalacje biotechnologiczne.2
T-W-2Biologiczne oczyszczanie ścieków. Bakterie i pierwotniaki w osadzie czynnym. Biochemia procesu oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z biogenów. Wpływ parametrów procesu oczyszczania na pracę mikroorganizmów, ocena dobrego i niewłasciwego stanu osadu czynnego. Biopreparaty i aktywatory przyspieszające rozkład zawiesin organicznch.3
T-W-3Rekultywacja gleb skażonych chemikaliami z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych - biochemia procesów i rozwiązania technologiczne. Czynniki wpływające na aktywnośc mikrooorganizmów, inhibitory aktywności. Przegląd biopreparatów dostępnych w obrocie handlowym.3
T-W-4Zastosowanie metody biofiltracji do dezodoryzacji gazów odlotowych. Rodzaje biofiltrów, biopłuczek. Wkorzystanie praktyczne technologii, przykłady funkcjonujących instalacji.3
T-W-5Beztlenowe procesy służące do zagospodarowania odpadów pochodzenia organicznego lub/i pozyskania energii (biogazownie rolnicze, przy oczyszczalni ścieków, wysypiskowe, fermentacja alkoholowa odpadów bogatych w węglowodany, glonów). Biochemia procesu metanogenezy, fermentacji alkoholowej, inhibitory procesu.Technologie.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zalczenia13
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4zapoznanie z literaturą naukową branżową10
A-W-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C24_W01Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
Treści programoweT-W-1Kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska. Procesy biochemiczne jako podstawa biotechnologii środowiskowej. Skrining drobnoustrojów środowiskowych do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Metody pozyskania izolatów, badanie ich przydatności, zabezpieczenie aktywności enzymatycznej - przechowywanie. Podstawowe instalacje biotechnologiczne.
T-W-2Biologiczne oczyszczanie ścieków. Bakterie i pierwotniaki w osadzie czynnym. Biochemia procesu oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z biogenów. Wpływ parametrów procesu oczyszczania na pracę mikroorganizmów, ocena dobrego i niewłasciwego stanu osadu czynnego. Biopreparaty i aktywatory przyspieszające rozkład zawiesin organicznch.
T-A-3Biotechnologia rolnicza. Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.
T-W-3Rekultywacja gleb skażonych chemikaliami z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych - biochemia procesów i rozwiązania technologiczne. Czynniki wpływające na aktywnośc mikrooorganizmów, inhibitory aktywności. Przegląd biopreparatów dostępnych w obrocie handlowym.
T-W-4Zastosowanie metody biofiltracji do dezodoryzacji gazów odlotowych. Rodzaje biofiltrów, biopłuczek. Wkorzystanie praktyczne technologii, przykłady funkcjonujących instalacji.
T-W-5Beztlenowe procesy służące do zagospodarowania odpadów pochodzenia organicznego lub/i pozyskania energii (biogazownie rolnicze, przy oczyszczalni ścieków, wysypiskowe, fermentacja alkoholowa odpadów bogatych w węglowodany, glonów). Biochemia procesu metanogenezy, fermentacji alkoholowej, inhibitory procesu.Technologie.
T-A-4Samodzielna analiza funkcjonowania wybranej oczyszczalni ścieków, w tym zapoznanie z funkcjonującą w regionie OS Pomorzany w Szczecinie. Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów.
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska, zna grupy mikroorganizmów wykorzystywane przemysłowo, jak i kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C24_U01Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium.
T-L-4Biosynteza kwasów organicznych, wykorzystanie szczepów bakterii i grzybów.
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C24_K01Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
C-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
Treści programoweT-W-1Kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska. Procesy biochemiczne jako podstawa biotechnologii środowiskowej. Skrining drobnoustrojów środowiskowych do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Metody pozyskania izolatów, badanie ich przydatności, zabezpieczenie aktywności enzymatycznej - przechowywanie. Podstawowe instalacje biotechnologiczne.
T-W-2Biologiczne oczyszczanie ścieków. Bakterie i pierwotniaki w osadzie czynnym. Biochemia procesu oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z biogenów. Wpływ parametrów procesu oczyszczania na pracę mikroorganizmów, ocena dobrego i niewłasciwego stanu osadu czynnego. Biopreparaty i aktywatory przyspieszające rozkład zawiesin organicznch.
T-A-3Biotechnologia rolnicza. Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.
T-W-3Rekultywacja gleb skażonych chemikaliami z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych - biochemia procesów i rozwiązania technologiczne. Czynniki wpływające na aktywnośc mikrooorganizmów, inhibitory aktywności. Przegląd biopreparatów dostępnych w obrocie handlowym.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium.
T-W-4Zastosowanie metody biofiltracji do dezodoryzacji gazów odlotowych. Rodzaje biofiltrów, biopłuczek. Wkorzystanie praktyczne technologii, przykłady funkcjonujących instalacji.
T-L-4Biosynteza kwasów organicznych, wykorzystanie szczepów bakterii i grzybów.
T-A-4Samodzielna analiza funkcjonowania wybranej oczyszczalni ścieków, w tym zapoznanie z funkcjonującą w regionie OS Pomorzany w Szczecinie. Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów.
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-W-5Beztlenowe procesy służące do zagospodarowania odpadów pochodzenia organicznego lub/i pozyskania energii (biogazownie rolnicze, przy oczyszczalni ścieków, wysypiskowe, fermentacja alkoholowa odpadów bogatych w węglowodany, glonów). Biochemia procesu metanogenezy, fermentacji alkoholowej, inhibitory procesu.Technologie.
T-A-2Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje pracę z pomocą prowadzącego, wykazuje się małym stopniem zaangażowania w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska.
3,5
4,0
4,5
5,0